Problematyka recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji jest w istocie zagadnieniem szczegółowym z dziedziny gospodarki odpadami. Stosować się więc powinny tu wszystkie ogólne zasady postępowania, odnoszące się do odpadów. Niemniej jednak, ze względu na specyfikę pojawiających się w praktyce problemów, w Unii Europejskiej zdecydowano, że będzie to przedmiotem regulacji odrębnego aktu prawnego.

Jest nim dyrektywa 2005/53/WE – tzw. dyrektywa w sprawie „końca życia samochodów”. Dyrektywa ramowa w sprawie odpadów (tzw. 2006/12/WE) oraz inne, odnoszące się do różnego typu pojazdów (przede wszystkim dyrektywa 70/156 w sprawie homologacji) stanowią jednak w tym kontekście ważne uzupełnienie regulacji.
 
Liczne uchybienia
W Polsce postąpiono podobnie. Zasadniczym aktem prawnym rangi ustawowej, przyjętym w celu transpozycji dyrektywy 2000/53/WE, jest ustawa z 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Zawiera ona przy tym wyraźne odniesienie wskazujące na bezpośredni związek z ww. dyrektywą (przyjęcie ustawy w celu transpozycji). Ponadto jej przepisy zostały skonkretyzowane w 11 aktach prawnych o charakterze wykonawczym (rozporządzenia resortowe, zgodnie z upoważnieniem zawartym w ustawie). Część z nich bezpośrednio transponuje niektóre przepisy dyrektywy (np. aneksy).
Ustawa z 2005 r. o recyk...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?