Recykling wraków
Recykling pojazdów w świetle obowiązującego i nowelizowanego prawa oraz praktyczne aspekty funkcjonowania systemu recyklingu pojazdów to tematy przewodnie konferencji, która zgromadziła przedstawicieli administracji publicznej, świata nauki oraz recyklerów.
VI edycję konferencji pt. ?Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji? zorganizowano 10 marca 2015 r. w Warszawie. Celem spotkania było zwrócenie uwagi na starzejący się park samochodowy w Polsce w kontekście późniejszego recyklingu wraków i stwarzania przez nie zagrożenia dla środowiska naturalnego.
Konferencję otworzył prezes firmy Abrys Robert Rosa, następnie głos zabrał dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Dyrektor ITS poprowadził także pierwszą cześć spotkania, poświęconą zmianom prawnym i finansowym w recyklingu pojazdów. Zwieńczeniem pierwszej sesji obrad był panel dyskusyjny dotyczący projektu nowej ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w którym udział wzięli uczestnicy pierwszej sesji obrad oraz przedstawiciele stowarzyszeń i związków zrzeszających podmioty działające na rynku recyklingu: Jakub Smakulski z EKO-AUTO, Adam Małyszko ze Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów oraz Anna Łyczak ze Recyklerzy Polscy ? Związku Pracodawców.
Podczas panelu starano się odpowiedzieć na pytanie, czy nowelizacja przepisów sprosta oczekiwaniom rynku? Wypowiadano się na temat obecnego systemu dopłat, który działa sprawnie: ? Skoro przy obecnym systemie dopłat rocznie wzrasta ilość pojazdów trafiających do SDP, to znaczy, że zmierzamy w dobrym kierunku i wręcz nie wolno niszczyć tego, co działa dobrze ? wskazywał J. Smakulski. Przedstawiciele stowarzyszeń jednomyślnie stwierdzili, że w projekcie nowej ustawy blokują zapis karania stacji demontażu za nieosiągnięcie poziomu odzysku i recyklingu. Ponadto nowela nie przewiduje żadnych rozwiązań ograniczających działalność szarej strefy.
W dyskusji poruszono też problemy niedostatecznej obsady w kadrach instytucji zajmujących się kontrolą szarej strefy i proporcjonalność kontroli stacji demontażu pojazdów (SDP) do kontroli szarej strefy, brak edukacji wśród społeczeństwa (dot. właścicieli SDP i aut), związanej z recyklingiem pojazdów samochodowych, a także brak zachęt ekonomicznych przy oddawaniu aut do SDP. Zwrócono uwagę na nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów z pojazdów oraz problem zniszczonych aut sprowadzanych z zagranicy w celu handlu dokumentami.
Organizatorami konferencji byli Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Abrys we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Stacji Demontażu Pojazdów EKO-AUTO, Recyklerzy Polscy ? Związek Pracodawców oraz specjalistami z branży recyklingu pojazdów.
sk