Ochrona zdrowia i życia człowieka oraz środowiska naturalnego przed jakże szkodliwym działaniem odpadów niebezpiecznych nie może być jedynie hasłem. Powinna stawać się rzeczywistością.
 
Oleje smarowe są powszechnie używane nie tylko w motoryzacji, ale praktycznie w każdej dziedzinie przemysłu. Stawiane co raz wyższe wymagania jakościowe mające bezpośrednie przełożenie na okres eksploatacji i wymuszają na producentach stosownie złożonych związków chemicznych. Olej smarowy to niezwykle skomplikowana mieszanina bazy olejowej, węglowodorowej lub roślinnej, ale coraz częściej pochodzenia syntetycznego (PAO, estry, PAG) oraz dodatków uszlachetniających.
Olej w trakcie pracy traci własności użytkowe, a w efekcie powstaje szereg produktów destrukcji, zarówno oleju podstawowego, jak i dodatków, co czyni go odpadem wysoce niebezpiecznym. Aby uświadomić sobie, jak złożony i zróżnicowany jest skład oleju odpadowego, wystarczy wymienić niektóre tylko grupy chemiczne, które mogą wchodzić w jego skład. Są to: sulfoniany, aminy, tiofosforany związków zawierających wapń, cynk, sód, magnez, fosfor, siarkę, azot. Ponadto kwasy organiczne, alkohole, aldehydy, ketony, fenole, WWA, żywice, asfalteny związki chloru, czyli związki szkodliwe, niektóre nawet o silnym działaniu rakotwórczym oraz mutagennym.
 
...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?