Czy w przyszłości będziemy jeździć samochodami napędzanymi wodorem? Coraz częściej zadajemy sobie to pytanie. Przegląd dotychczasowych osiągnięć naukowo-badawczych, a także niektórych z realizowanych w różnych miejscach na świecie projektów demonstracyjnych pozwala sądzić, że zastosowanie ogniw paliwowych oraz wodoru na potrzeby transportu i komunikacji nie jest odległą wizją. Można wręcz powiedzieć, że na naszych oczach zaczyna się rewolucyjna transformacja systemów energetyczno-paliwowych o globalnym zasięgu.

Gospodarka wodorowa w Islandii
Islandia jest pierwszym państwem w Europie, które podjęło się wprowadzenia ogniw paliwowych do tych sektorów swojej gospodarki, które opierają się na importowanych paliwach kopalnych. Czynnikiem, który sprawia, że inicjatywa Islandii ma unikatowy charakter, jest fakt, iż wodór jako nośnik energii może być w tym kraju generowany całkowicie na bazie energii odnawialnych. Kamieniem milowym, który przyczynił się do intensywnego rozwoju badań w zakresie zastosowania wodoru w Islandii, były targi wodorowe w Rejkiawiku w 1992 r., gdzie zainicjowano współpracę pomiędzy Hamburgiem a Rejkiawikiem jako miastami promującymi zastosowania wodoru. Kolejnym znaczącym krokiem stało się utworzenie w 1999 r. konsorcjum o nazwie Icelandic New Energy Ltd., w skład którego weszły, oprócz instytucji rządowych i naukowo-badawczych Islandii, międzynarodowe koncerny paliwowo energetyczne i motoryzacyjne, takie jak Daimler-Chrysler, No...