Zmiany ustawowe po 2002 r. pozwalały na konstatację ? mamy najbardziej efektywny system gospodarki zużytymi oponami w Europie! Chciałoby się jednak powiedzieć ? lepiej już było. Uprawnione do zbiórki podmioty albo ograniczają statutową działalność, albo próbują zabezpieczyć się komunikatem: nie odbieramy odpadów pochodzących z importu.

Zużyte opony stanowią aż 80% tzw. poeksploatacyjnych odpadów gumowych i dlatego ich zbiórka w dużej mierze decyduje o spełnieniu założeń ustawy o odpadach. Od 1 lipca 2003 r. obowiązuje zakaz deponowania na składowiskach całych opon, natomiast już trzy lata później objęto nim również te rozdrobnione. Z raportu wynika, że o ile w 2013 r. skuteczność systemu zbiórki wynosiła 96%, o tyle już w kolejnych latach uzyskano satysfakcjonującą szczelność (100%). A dziś?

PSZOK dla opon

Sporo gmin wprowadza obostrzenia w zbiórce odpadów, coraz częściej ograniczając gabaryty ?gumowego złomu? (najczęściej do rozmiaru 17-20?). Przybywa punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK-ów), które w ramach umowy z gminami przyjmą bezpłatnie zużyte opony w ilości 4 sztuk z posesji na rok, ale za ogumienie do samochodów ciężarowych i ciągników każą płacić 30 zł/szt. W ramach darmowego odbioru zużytych opon nie są np. przyjmowane odpady m.in. od właścicieli warsztatów samochodowych i zakładów wulkanizacyjnych.

W opinii znawców tematu, część firm zechce jednak przekazywać zużyte op...