Czy nagrywanie rozmów telefonicznych przeprowadzanych pomiędzy zakładem usług komunalnych a jego klientami jest przetwarzaniem danych osobowych i czy zastosowanie mają przepisy ustawy o ochronie danych osobowych?

Tak, jeśli podczas nagrywania rozmowy telefonicznej dojdzie do przekazania danych osobowych, to będziemy mieli do czynienia z ich przetwarzaniem w rozumieniu tej ustawy. Nagrywanie takich rozmów – także przez zakład usług komunalnych – należy traktować jako czynność techniczną, która ze swej istoty nie jest zakazana przepisami ww. ustawy. W tym kontekście w pierwszej kolejności wskazać trzeba na fakt, że to interesant dzwoniący do określonej instytucji jest inicjatorem tej formy kontaktu i to on decyduje o rodzaju i zakresie przekazywanych informacji. Najistotniejsze jest zaś to, by przed rozpoczęciem rozmowy telefonicznej osoba dzwoniąca została poinformowana, że rozmowa jest nagrywana.
 
Biorąc pod uwagę przepisy ww. ustawy, należy uznać, że o ile podczas nagrywania rozmowy telefonicznej dojdzie do przekazania danych osobowych, to będziemy mieli do czynienia z ich przetwarzaniem w rozumieniu tej ustawy, a to oznacza, że podmiot nagrywający rozmowy będzie musiał spełnić wszystkie wynikające z niej obowiązki.
Jako administrator danych osobowych będzie np. zobowiązany, by dane z nagrań były wykorzystywane tylko w celu, dla którego zostały pozyskane. Zgodnie bowiem z...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?