W taryfach dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie można uwzględniać amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z dotacji przyznanych spółce na ten cel, w tym ze środków pochodzących z funduszy UE.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lutego 2016 r. (sygn. akt II OSK 178/16) zapadł na kanwie stanu faktycznego, w którym rada gminy odmówiła zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, przedstawionych przez spółkę wod-kan. Rada gminy jako podstawę swojej decyzji wskazała, że w przy ustalaniu niezbędnych przychodów spółka błędnie wzięła pod uwagę amortyzację ogółem, nie odliczając od jej kosztów amortyzacji pokrytej otrzymaną dotacją. Rada gminy stwierdziła, że w świetle obowiązujących przepisów prawa koszty amortyzacji środka trwałego, którego część została sfinansowana dotacją, nie mogą stanowić, w tej części, kosztów uzyskania przychodów, a co za tym idzie ? nie mogą być ujęte w taryfach.

Uchwała została następnie zakwestionowana przez wojewodę w trybie art. 91 ust. 1 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2013 r. poz. 594, ze zm.). Organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały rady gminy, argumentując, iż z jej treści nie wynika jasno, jakie przepisy oraz w jaki sposób zostały naruszone przy sporządzaniu taryf. Nie zgodził się także z zarzutem liczenia w niewłaściwy sposób amortyzacji środków trwałych. Organ wskazał, iż w omawianym p...