Perspektywy implementacji Dyrektywy 94/67/EEC

Polska aspiruje do członkostwa w Unii Europejskiej, tym samym musi w przeciągu najbliższych dwóch lat przyjąć do swego prawodawstwa istniejące dyrektywy Unii. Negocjacje akcesyjne ujawniają jak bardzo nasze prawo różni się od prawa unijnego. Dotyczy to większości dziedzin będących przedmiotem negocjacji, w tym również, i to w znacznym stopniu, ochrony środowiska. Jedną z istniejących dyrektyw, która w najbliższym czasie ma być transponowana do polskiego prawa, jest Dyrektywa Rady 94/67/EEC w sprawie spalania odpadów niebezpiecznych.

Celem Dyrektywy 94/67/EEC1 jest zminimalizowanie oddziaływania na środowisko procesu spalania odpadów niebezpiecznych, poprzez ustanowienie odpowiednich warunków technicznych działania spalarni odpadów niebezpiecznych oraz określenie dopuszczalnych wartości stężeń substancji zanieczyszczających w gazach odlotowych z tych spalarni.
Można uznać, że niniejszą Dyrektywą objęte są wszystkie odpady zaliczone do grupy odpadów niebezpiecznych (w rozumieniu listy odpadów niebezpiecznych określonej w Rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w sprawie klasyfikacji odpadów2), tj. odpady przemysłowe, odpady medyczne (szpitalne i weterynaryjne) oraz osady ściekowe.

Najważniejsze postanowienia Dyrektywy 94/67/EEC

Na prowadzenie i eksploatacje instalacji termicznej utylizacji odpadów wymaga...