Lublin, Warszawa, Poznań, Białystok. Właśnie w tych miastach w marcu br. na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowano bezpłatne spotkania poświęcone innowacjom. W ich trakcie toczyło się wiele dyskusji na temat ekoinnowacji.
W spotkaniach, odbywających się w ramach działania: „Innowacje w Przedsiębiorstwach – Klub Innowacyjnych Przedsiębiorstw”, które miały miejsce w dniach 1-11 marca br., wzięły udział przede wszystkim osoby reprezentujące prywatne przedsiębiorstwa, ale nie zabrakło też przedstawicieli administracji, jednostek naukowych i organizacji otoczenia biznesu. Poza prelekcjami eksperci z Polski i zagranicy prowadzali warsztaty, ćwiczenia, konkursy, a także liczne dyskusje.
Podczas spotkania na temat popytowego podejścia do tworzenia innowacji scharakteryzowano tę koncepcję, a także przedstawiono metody i instrumenty wykorzystywane w jej ramach, w tym metodę Design Thinking. Wiele uwagi poświęcono także zagadnieniu „Marketing Oriented Management”, które zostało zaprezentowane jako skuteczna metoda wdrażania innowacji. Eksperci starali się przekonać słuchaczy, iż innowacja jest tak dobra, jak jej postrzeganie przez użytkowników, dlatego należy ją tworzyć pod kątem klientów. Eksperci wskazywali też najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców podczas wdrażania innowacji. Nie zabrakło również przykładów dobrych i złych praktyk.
Jedną z głównych myśli, którą starano się przekazać gościom w trakcie spotkań na temat innowacji w sektorze usług była zachęta, aby uczyć się przez całe życie. Firma i ludzie, którzy nie rozwijają się, w rzeczywistości cofają się, dlatego aby osiągnąć sukces, należy tworzyć i stosować innowacje. Prelegenci, przedstawiając przykłady dobrych i złych praktyk innowacji w różnych branżach, starali się odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób wyprzedzić konkurencję? Uczestnikom przedstawiono również możliwości wykorzystania Internetu do stymulowania rozwoju firmy.
W trakcie spotkaniu poświęconemu ekoinnowacjom goście mieli okazję zapoznać się ze źródłami finansowania i dylematami aplikowania o środki na ekoinnowacyjność. Skupiono się również na uwarunkowaniach prawnych wdrażania ekoinnowacji (najnowsze trendy i przewidywane zmiany w ustawodawstwie na szczeblu krajowym i unijnym). Sporo uwagi poświęcono także źródłom energii odnawialnej. Szczególnym zainteresowaniem uczestników cieszył się temat biogazowni (sposoby zakładania, finansowania, utrzymywania itp.). Przedstawiono także propozycje innowacyjnych rozwiązań w produkcji żywności ekologicznej oraz zagospodarowania odpadów.
 
Marta Dąbrowska, Ecorys