Tadeusz Kopta

Jednym ze sposobów zabezpieczających przed nadmiarem ruchu są opłaty drogowe. W 1975 r. opłaty drogowe wprowadzono w Singapurze na obszarze centralnym miasta, obejmującym 6,2 km2 powierzchni. Na początku system polegał na pobieraniu opłat za wjazd samochodem osobowym wiozącym mniej niż 4 osoby do centrum w godzinach szczytu porannego (7.30-10.15). Opłata wynosiła wówczas 3 SD (dolar singapurski) za dzień lub 60 SD za miesiąc. Samochody przedsiębiorstw płaciły podwójną stawkę.

Opłaty wzrastały jeszcze dwukrotnie, 1 stycznia 1976 r. do 4 SD za dzień i 80 SD za miesiąc oraz w marcu 1980 r. do 5 SD za dzień i 100 SD za miesiąc. W lutym 1984 r. powiększono obszar płatnej strefy o nowe ulice, po czym w 1986 r. ponownie powiększono obszar płatnej strefy. W styczniu 1989 r. wprowadzono opłaty również w godzinach popołudniowych (16.30-19.00) i zlikwidowano darmowy wjazd dla car-pool. Od stycznia 1994 r. zaostrzono system wprowadzając również opłaty w soboty i niektóre święta.
Działaniom tym towarzyszyło podwyższenie opłat za parkowanie na terenie objętym ograniczeniami oraz budowa 15 parkingów na terenach peryferyjnych, w sąsiedztwie przystanków autobusowych. Do obszaru objętego opłatami prowadzą 22 wjazdy. Identyfikatory uprawniające do wjazdu można nabyć np. w urzędach pocztowych i w wielu punktach zlokalizowanych wzdłuż tras prowadzących do obszaru opłat. Sprawdzanie identyfikatorów jest prowadzone przez odpowiedn...