Gdańsk jest nieformalną stolicą rowerową Polski. Ma 605 kilometrów tras rowerowych, w tym 463 z nawierzchnią asfaltową, czyli najwięcej w przeliczeniu na jednego mieszkańca wśród dużych miast. Jednak i w innych miejscowościach powstaje ich także coraz więcej. Czy pozycja lidera może być zagrożona?


Sieć gdańskich ścieżek rowerowych, jedną z najbardziej rozbudowanych w kraju, przedstawiono w tabeli. Najważniejsze kierunki i zasady polityki transportowej Gdańska określa program operacyjny ?Mobilność i Transport?, będący częścią gdańskich ?Programów Operacyjnych 2023? ? instrumentu wdrażania dokumentu pn. ?Gdańsk 2030 Plus Strategia Rozwoju Miasta?. Jednak wiele innych miast również stawia na rozwój polityki rowerowej. W poniższym zestawieniu zaprezentowane zostały przykłady miast, które intensywnie rozbudowują w ostatnich latach sieć tras rowerowych, jednakże wciąż różnie interpretowane jest co wchodzi w ich zakres. Przedstawione zostały też najważniejsze aspekty związane z budową tras rowerowych w miastach, m.in. ich długość czy rodzaj stosowanej nawierzchni. Dopełnieniem prezentowanych informacji jest krótki opis, w którym przedstawiono zakres odpowiedzialności związany z polityką rowerową, a także koszty i główne bariery występujące podczas realizacji inwestycji.

Bydgoszcz
Długość tras rowerowych: 81,67 km

Rodzaj nawierzchni:
42,55 km bitumiczna
27,11 km kostka betonowa
1...