Ustawa o sygnalistach a zakłady komunalne
W grudniu zeszłego roku upłynął termin na implementację przez państwa członkowskie Unii Europejskiej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dyrektywa w sprawie tzw. sygnalistów). Mimo że ustawa nie weszła w życie, to zakłady komunalne muszą się przygotować do wprowadzanych nią zasad.
Spośród 23 państw członkowskich tylko 9 notyfikowało przepisy wdrażające postanowienia dyrektywy. Wśród państw, które do tej pory nie uchwaliły stosownych przepisów, jest również Polska.
Brak ustawy jest przyczyną sporej niepewności wśród pracodawców, w szczególności z sektora publicznego, którzy nie wiedzą, w jaki sposób uregulować w swoich organizacjach przyjmowanie zgłoszeń.
Założenia ustawy
Przypomnijmy, że według projektu ustawy w tej sprawie sygnalistą może być m.in.:
- pracownik (także były pracownik),
- osoba ubiegająca się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorca,
- akcjonariusz lub w...