Zabawa jest pojęciem wieloznacznym i wielowymiarowym, które można różnie interpretować. Na przestrzeni wieków podejmowano wiele prób naukowego tłumaczenia istoty zabawy, co zaowocowało różnymi teoriami na jej temat.

Jednak istotę zabawy wydają się lepiej ? niż teorie ? oddawać własne wspomnienia z dzieciństwa. Odnalezienie w pamięci najciekawszych zabaw i miejsc im towarzyszących, to pierwszy krok na drodze ku zrozumieniu, jaką przestrzenią powinien być plac zabaw.

?Język dzieciństwa?

Zabawa może przybierać różne formy (zabawy ruchowe, manipulacyjne, konstrukcyjne, eksploracyjne, dramatyczne), które choć różnią się, łączy jedno źródło ? radość.

Dzieci same decydują, kiedy, jak i w co chcą się bawić. Zabawa jest dla nich celem samym w sobie, a korzyści z niej płynące dotyczą każdej ze sfer życia dziecka (zdrowia, nauki, relacji społecznych i rodziny), warunkując prawidłowy rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i intelektualny. Dzięki zabawie dziecko w niezwykle naturalny sposób uczy się świata i zasad funkcjonowania w nim. To specyficzny proces uczenia się, właściwie bez bycia uczonym.

Zabawa to esencja i swego rodzaju ?język dzieciństwa?. Jeśli go zrozumiemy, będziemy tworzyć place zabaw, które pozwolą w pełni doświadczyć korzyści płynących z zabawy. Istota zabawy to fundament dla projektowania przestrzeni atrakcyjnej dla dzieci.

Jak zinterpretować istotę zabawy w praktyce? O...