Wyrok Trybunału oprócz problemów związanych z wymierzaniem kar pieniężnych w okresie 18 miesięcy przewidzianych na dostosowanie standardów wymierzania kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia do wymogów Konstytucji RP rodzi także dodatkowe wątpliwości związane z przedawnieniem tych kar oraz karalności czynów, za które mogą one być wymierzone.

Omawiany już na łamach ?Zieleni Miejskiej? wyrok Trybunału Konstytucyjnego, z 1 lipca 2014 r., sygn. SK 6/12, stwierdzający, że ?Art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, 628 i 842) przez to, że przewidują obowiązek nałożenia przez właściwy organ samorządu terytorialnego administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa lub krzewu, w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczności tego czynu, są niezgodne z art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.? Powoduje wiele następstw. Nie ma bowiem pewności, w jaki sposób przywołany wyrok TK przekłada się na przedawnienie omawianych deliktów administracyjnych.

Wysokość kary

Zgodnie z postanowieniami art. 89 ust. 7 ustawy o ochronie przyrody (którego zgodność z Konstytucją RP nie została zakwestionowana): Kary nie uiszcza się po upływie 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin j...