Przekazanie niekomercyjnej infrastruktury samorządowej do spółki komunalnej nie powinno stanowić problemu na tle prawa pomocy publicznej.

Istotnym prawnym uwarunkowaniem przekazania przez jednostkę samorządu terytorialnego określonej infrastruktury do swojej spółki komunalnej jest uzyskanie pewności, że czynności takiej nie można zakwalifikować jako niedozwolonej pomocy publicznej. Bywa jednak tak, że sprawa, wydawałoby się, oczywista w teorii w praktyce obrotu jest dosyć skomplikowana.

Test inwestora prywatnego

W analizowanym poniżej przypadku wymaga ona bowiem uwzględnienia postanowień szeregu unijnych i krajowych aktów prawnych z zakresu udzielania pomocy publicznej. Wśród tych aktów największe znaczenie wydaje się mieć Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (t.j.: Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z 9 lutego 2018 r. DzU 2018 poz. 527).

Zgodnie z normami zawartymi w tym rozporządzeniu, dokonać należy skomplikowanych obliczeń mających na celu wykazanie, że planowany aport przełoży się realnie na wyższą wartości spółki. Próbując ten efekt wykazać, właściciel infrastruktury, która ma trafić do spółki komunalnej (czyli organ wykonawczy danej jednostki samorządu terytorialnego), posługiwać się ma tzw. testem inwestora prywatnego. Test ten ma dowieść, że planowany projekt aportu byłby te...