Kluczowym obszarem zainteresowania Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (MRR), związanym z jego działalnością w ramach Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, są projekty hybrydowe, finansowane z funduszy Unii Europejskiej, środków samorządów i pieniędzy prywatnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Środki funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności stanowią w takim modelu uzupełnienie finansowania prywatnego. Obecnie możliwe jest uzyskanie wsparcia sięgającego nawet 85% wartości kosztów kwalifikowanych.

Do projektu hybrydowego w polskim prawie zastosowanie mają m.in. ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, o koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz o autostradach płatnych.

Takie przedsięwzięcia łączą w sobie dodatkowe, specyficzne ryzyka, np. związane z poziomem dofinansowania, zwrotem funduszy unijnych czy też trwałością projektu i znaczących w nich zmian, wymagających akceptacji Komisji Europejskiej (KE). Projekty hybrydowe muszą spełniać oczekiwania samorządów co do zakładanych rezultatów, być wystarczająco atrakcyjne, by przyciągnąć potencjalnych inwestorów, a także wykazać się określonymi cechami, niezbędnymi do uzyskania unijnej dotacji. Wyzwaniem pozostaje samo pogodzenie procesów ubiegania się o wsparcie unijne, wyboru partnera prywatnego i pozyskania finansowania prywatnego.

Pomocna dłoń

Zgodnie z tzw. zasadą dodatkowości, środki przekazywane przez KE z f...