?Trzeba uczyć się na błędach, ale lepiej uczyć się na błędach cudzych niż na swoich? ? ta dewiza wydaje się przyświecać benchmarkingowi. Wykorzystanie tego narzędzia w zarządzaniu w branży wodociągowo-kanalizacyjnej polega na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo z wdrożonymi w podmiotach uważanych za najlepsze. A wyniki takiej analizy mogą stanowić podstawę doskonalenia tego przedsiębiorstwa.

Na stronach internetowych Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie (IGWP) można znaleźć informacje o wynikach zakończonych w styczniu 2011 r. prac związanych z wdrożeniem krajowego systemu benchmarkingu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w Polsce. Prezentowano je na konferencji WOD-KAN-TRENDY 2011. Informowano o nich w czasopismach naukowo-technicznych, wskazując na celowość realizowania takich badań.

W pierwszej fazie projektu wyróżniono 47 wskaźników, które ujęto w pięciu grupach: eksploatacyjne (15 wskaźników), inwestycji i remontów (7), obsługi klienta (4), środowiskowe (10) i finansowe (11). Liczące 100 stron opracowanie sporządzono na podstawie wyników badań ankietowych członków Izby, którzy wyrazili na nie zgodę (było ich 165 z grona ponad 300). Przedsiębiorstwom wod-kan, które nie są zrzeszone w IGWP, oraz firmom konsultingowym szukającym informacji o branży opracowanie to oferuje się za 10 tys. zł.

Liczbę podmiotów w Polsce, które ? zgodnie z przepisami Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbio...