Wybrane problemy kształcenia kadr ochrony środowiska
Andrzej Mizgajski
W Polsce istnieje swoisty paradoks, że corocznie w zakresie ochrony środowiska kształcą się i dokształcają dziesiątki tysięcy osób, a jednocześnie wyraźnie widoczny jest niedostatek kompetentnych kadr w instytucjach zajmujących się tą problematyką. Ów niedostatek dostrzegany jest zwłaszcza, gdy porównuje się funkcjonowanie naszych służb ochrony środowiska ze służbami unijnymi.
W ostatnim raporcie o postępach Polski na drodze do Unii Europejskiej (z 09.10.2002 r.) Komisja UE stwierdza, że w zakresie sprawności administracji ochrony środowiska jest jeszcze dużo do zrobienia. Podkreśla się, że struktury administracyjne, zwłaszcza województw i powiatów, muszą zostać wzmocnione kadrowo, konieczne jest też ich dokształcenie tak, aby mogły skutecznie wdrażać nowe regulacje prawne. Raport wskazuje również na potrzebę usprawnienia zintegrowanej kontroli stanu środowiska oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa, zwłaszcza w średnich i małych instalacjach. Braków widzianych z zewnątrz nie może przysłaniać wyraźne zmniejszenie presji na środowisko, jakie nastąpiło w okresie transformacji ustrojowej.
Projekt Polityki Ekologicznej Państwa na lata 2003-2006 został zharmonizowany z 6. Programem Unii Europejskiej i przedstawia nowe zintegrowane podejście, w którym ochronę środowiska łączy się m.in. z ochroną zdrowia, jakością produktów, dec...
W Polsce istnieje swoisty paradoks, że corocznie w zakresie ochrony środowiska kształcą się i dokształcają dziesiątki tysięcy osób, a jednocześnie wyraźnie widoczny jest niedostatek kompetentnych kadr w instytucjach zajmujących się tą problematyką. Ów niedostatek dostrzegany jest zwłaszcza, gdy porównuje się funkcjonowanie naszych służb ochrony środowiska ze służbami unijnymi.
W ostatnim raporcie o postępach Polski na drodze do Unii Europejskiej (z 09.10.2002 r.) Komisja UE stwierdza, że w zakresie sprawności administracji ochrony środowiska jest jeszcze dużo do zrobienia. Podkreśla się, że struktury administracyjne, zwłaszcza województw i powiatów, muszą zostać wzmocnione kadrowo, konieczne jest też ich dokształcenie tak, aby mogły skutecznie wdrażać nowe regulacje prawne. Raport wskazuje również na potrzebę usprawnienia zintegrowanej kontroli stanu środowiska oraz nadzoru nad przestrzeganiem prawa, zwłaszcza w średnich i małych instalacjach. Braków widzianych z zewnątrz nie może przysłaniać wyraźne zmniejszenie presji na środowisko, jakie nastąpiło w okresie transformacji ustrojowej.
Projekt Polityki Ekologicznej Państwa na lata 2003-2006 został zharmonizowany z 6. Programem Unii Europejskiej i przedstawia nowe zintegrowane podejście, w którym ochronę środowiska łączy się m.in. z ochroną zdrowia, jakością produktów, dec...