Z dużej chmury mały deszcz

Pierwotny projekt tzw. ustawy krajobrazowej zakładał wdrożenie szeregu środków służących ochronie krajobrazu ? od zasad urbanistycznych, przez rozszerzenie zakresu ocen oddziaływania na środowisko, po nowe regulacje dotyczące lokalizowania reklam. A czego ostatecznie należy się spodziewać, kiedy już wejdą w życie nowe przepisy?

24 kwietnia br. uchwalono ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (dalej zwaną ustawą krajobrazową lub ustawą). Uzasadnienie projektu ustawy już we wstępie nawiązuje do przyjętej przez Radę Europy Europejskiej Konwencji Krajobrazowej z 20 października 2000 r. (dalej zwanej Konwencją), zobowiązującej państwa strony (Polskę od 1 stycznia 2005 r.) do kompleksowego podejścia do kwestii ochrony krajobrazu. Konwencja, oparta na takich wartościach jak zgodne uznanie ważnej roli krajobrazu w publicznych zainteresowaniach dziedzinami kultury, ekologii i sprawami społecznymi, rozwoju działalności gospodarczej, tworzenia zatrudnienia i wpływu na jakość życia ludzi, obliguje do przyjęcia szerokiej gamy rozwiązań, obejmujących:

a)środki ogólne, np. prawne uznanie krajobrazów za istotny komponent otoczenia ludzi, ustanowienie i wdrożenie polityki ukierunkowanej na ochronę, gospodarkę i planowanie krajobrazu, ustanowienie procedur partycypacji społecznej w procesie definiowania i wdrażania polityki...