Lubimy dawać i dostawać prezenty. W okresie przedświątecznym 10% wszystkich naszych zakupów stanowią podarunki dla najbliższych. W wielu społeczeństwach obdarowywanie się prezentami stanowi ważny rytuał. W ten sposób buduje się wzajemne relacje. Podarunki socjalizują, wskazują role społeczne, a także pozwalają na tworzenie hierarchii i podkreślają wyjątkowość wydarzeń. Obyczaj dawania prezentów jest w Polce narodową tradycji i należy do obowiązków towarzyskich.

Większość z nas nie wyobraża sobie świąt Bożego Narodzenia bez sterty pakunków ułożonych pod choinką. Już od połowy listopada, jak tylko ze sklepów znikną znicze, jesteśmy kuszeni atmosferą świąt, która zachęca do kupowania prezentów ? niekoniecznie przemyślanych i trafionych. Zakupy często robione są także pod presją marketingowych trików czy czasu, a także sytuacji, w których po prostu nie wypada przyjść bez prezentu. Nie inaczej jest w przypadku, gdy chcemy zrobić przemyślany prezent ukochanej osobie. Ogromna liczba ofert i reklam powoduje, że każdy prezent staje się tym idealnym i pożądanym, co znacznie utrudnia wybór.
 

Jak być ?eko?? Jak być świadomym?

W okresie świątecznego szaleństwa zakupowego częściej niż w innych miesiącach pojawia się pytanie, jak w tym czasie zachować się w zgodzie z ideą gospodarki obiegu zamkniętego, jak spędzić święta ?ekologicznie? i jak stać się świadomym konsumentem. Aspekt odpowiedzialnych zakupów, oczywiście...