W poprzednich trzech artykułach próbowano przybliżyć założenia do zmian w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.) w zakresie ochrony szeroko rozumianej zieleni. Czas jednak nie stoi w miejscu, w związku z czym w trakcie publikacji cyklu artykułów poświęconych założeniom do zmian uległy one konkretyzacji.

Uszczegółowienie nastąpiło w projekcie z 4 listopada 2013 r. ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tekst dostępny na http://mac.bip.gov.pl/projekty-aktow-prawnych/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-samorzadzie-gminnym-oraz-o-zmianie-niektorych-innych-ustaw.html). W dokumencie tym została już uwzględniona część uwag opisanych w poprzednich artykułach.

Obecnie nie ma już jednak racjonalnych przesłanek przemawiających za omawianiem założeń do projektu, skoro go opublikowano. Dlatego też w odniesieniu do rozwiązań stanowiących podstawę ustalania opłat za usuwanie drzew lub krzewów oraz administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia z tym związane omówione zostaną konkretne postanowienia przedstawionego projektu.

Zmiany w opłatach

W zakresie opłat za usuwanie drzew lub krzewów w stosunku do dotychczasowych rozwiązań nastąpiły dwie zasadnicze zmiany. Po pierwsze, w projekcie art. 84 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody przewidziano wydłużenie terminu odroczenia płatności opłaty za usunięcie drzew lub krzewów z d...