Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach
Przed trzema tygodniami moja firma złożyła ofertę w przetargu nieograniczonym zorganizowanym przez gminę. Osoba przygotowująca ofertę zapomniała załączyć bilans za 2003 r., który miał potwierdzić spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Czy z tego powodu moja firma może zostać wyłączona z procedury o udzielenie zamówienia publicznego?
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych z 7 kwietnia 2006 r. wprowadziła przepis dopuszczający możliwość wezwania do uzupełnienia dokumentacji przez zamawiającego wykonawców, którzy nie złożyli oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia bądź złożyli dokumenty z błędami (art. 26 ust. 3). Oznacza to, że na początku zamawiający powinien wezwać firmę do złożenia bilansu i oferta może zostać odrzucona dopiero, gdy w wyznaczonym terminie nie zostanie dostarczony brakujący dokument (art. 89). Warto przypomnieć, że inaczej wyglądała sytuacja przed wejściem w życie wspomnianej nowelizacji, czyli przed 25 maja br. Otóż poprzednio obowiązujące przepisy prawne przewidywały obowiązek odrzucenia złożonej oferty i wykluczenia wykonawcy, wówczas gdy w ofercie brakowało nawet jednego wymaganego zaświadczenia. ...