Ustawodawca postanowił zmienić przepisy określające zasady zmian w umowach. Niestety, uczynił to nieudolnie, wymagając od zamawiających, aby ci byli jasnowidzami. To bowiem zamawiający – już na etapie tworzenia SIWZ – będzie musiał przewidzieć rodzaje dopuszczalnych zmian i szczegółowo je określić.

W świetle nowych przepisów (art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych) zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) oraz określił jej warunki. Jeżeli zamawiający nie zapisze w ogłoszeniu czy specyfikacji możliwości dokonywania zmian w umowie, to jej treść będzie ostateczna, nawet gdy diametralnie zmieni się sytuacja. Nowelizacja utrzymała generalną zasadę, zgodnie z którą zakazane są zmiany w treści zawartej umowy. Dotychczasowe przepisy dawały możliwość dokonywania zmian umowy, o ile wykazana została co najmniej jedna z przesłanek, tj. zmiana umowy była korzystna dla zamawiającego lub konieczność wprowadzenia zmian wynikała z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Komisja Europejska kilkakrotnie kwestionowała ów przepis, zwłaszcza w aspekcie możliwości dokonywania ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?