Jest sprawą oczywistą, że władze na wszystkich szczeblach podziału administracyjnego kraju działają w oparciu o stosowne regulacje prawne, określające ich kompetencje. Normy te stanowią najbardziej widoczną część ładu instytucjonalnego, a ze względu na swój formalny charakter wymagają respektowania i stanowią podstawę zarówno do budowy planów działania, jak i do końcowej oceny skuteczności i poprawności funkcjonowania danego organu.

Jednak czy istniejące w Polsce rozwiązania instytucjonalne służą realizacji zrównoważonego rozwoju w praktyce?
 
Instytucje formalne i nieformalne
Pojęcie „instytucja” może być rozumiane dwojako. Po pierwsze, jako reguły gry obowiązujące w społeczeństwie, stanowione w celu tworzenia stabilnej struktury ludzkich zachowań, która zredukuje powszechną niepewność. Po drugie, jako podmioty zaangażowane we wprowadzanie w życie zasad wraz z potrzebnymi do tego zasobami, czyli organizacje. To właśnie one ujmują interakcje występujące między ludźmi w pewne struktury, ale czynią to w ramach istniejących instytucji. Ich bliższa analiza pozwala zidentyfikować instytucje formalne i nieformalne. Przykładem tych pierwszych są przyjęte przepisy i rozporządzenia, a tych drugich – zwyczaje, obrządki i tradycja. Instytucje nieformalne wyłaniają się w wyniku długotrwałych procesów i tworzą kulturowe tło społeczeństwa. Formalne zaś są produ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?