Po katastrofie budowlanej drążenie tunelu w Łodzi zostanie wznowione

Po katastrofie budowlanej drążenie tunelu w Łodzi zostanie wznowione
Bartłomiej Leśniewski
23.09.2024, o godz. 8:44
czas czytania: około 2 minut
0

Dwa tygodnie po zawaleniu się części kamienicy przy Al. 1 Maja w Łodzi wciąż nie wiadomo dlaczego doszło do katastrofy, ani kiedy maszyna drążąca tunel średnicowy pod centrum, ponownie rozpocznie pracę.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

PKP PLK na pytanie PAP odpowiedziały, że spodziewają się, że nastąpi to jeszcze we wrześniu.

Wymogi bezpieczeństwa

“Wznowienie pracy tarczy TBM +Katarzyna+, która znajduje się między budynkami przy Al. 1 Maja 21 i Al. 1 Maja 23 wymaga spełnienia wszystkich wymogów bezpieczeństwa. Wykonawca kończy kompletować dokumentację potwierdzającą możliwość bezpiecznego wznowienia robót. Na tej podstawie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wyda decyzję o kontynuacji budowy tunelu kolejowego. Spodziewamy, że nastąpi to jeszcze we wrześniu” – poinformował PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Na trasie budowy tunelu trwają ponowne ekspertyzy techniczne budynków. Według oceny PKP PLK stało tam 30 budynków w stanie bardzo złym albo awaryjnym. Dwa z nich zostały już rozebrane. W najbliższych dniach rozpocznie się wyburzanie kolejnego – opustoszałej kamienicy przy Al. 1 Maja 16 (stoi na przeciwko dotkniętej katastrofą kamienicy 1 Maja 23), co do której konserwator zabytków wydał już zgodę na jej rozbiórkę.

Ocena stanu technicznego

“Pracujemy też nad szczegółową oceną stanu technicznego oficyn dotkniętych zdarzeniem. Prowadzone działania obejmują m.in. badanie konstrukcji budynków i podłoża gruntowego. Przygotowywana jest specjalistyczna ekspertyza, która będzie zawierała sposoby napraw, oraz wzmocnień uszkodzonych elementów budynku, aby zapewnić bezpieczeństwo i możliwość kontynuacji drążenia tunelu” – powiedział PAP Rafał Wilgusiak.

Dodał, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi powołał komisję ds. zbadania katastrofy budowlanej, a sztab kryzysowy zbiera się regularnie.

“Na bieżąco monitorujemy stan budynków w najbliższym sąsiedztwie drążonego tunelu. Urządzenia pomiarowe potwierdzają stabilny stan kamienic. Bezpieczeństwo mieszkańców i nieruchomości niezmiennie jest priorytetem PLK SA. W związku z tym przeprowadzone zostaną ponowne analizy stanu technicznego budynków, pod którymi będzie przechodzić tarcza TBM drążąc tunel do dworca Łódź Fabryczna. W razie potrzeby zastosowane zostaną dodatkowe środki zabezpieczenia budynków” – dodał Wilgusiak.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024