Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Po wyborach zostanie 3 mln kilogramów banerów do utylizacji

Po wyborach zostanie 3 mln kilogramów banerów do utylizacji
MŁ/PAP
05.04.2024, o godz. 19:25
czas czytania: około 3 minut
0

Po wyborach pozostanie 3 mln kg banerów, czyli 300 śmieciarek materiałów do utylizacji - przekazał PAP prezes Stowarzyszenia "Polski Recykling" Sławomir Pacek. Jego zdaniem oddanie ich po wyborach do schronisk lub użycie do docieplania budynków to znakomity pomysł na ponowne ich wykorzystanie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Czy ma pan wiedzę lub przypuszczenie, ile materiałów powyborczych może być do usunięcia po wyborach samorządowych – zwłaszcza dużych banerów?

Sławomir Pacek: Nie mamy oficjalnych danych, ale przyjmijmy, że w tych wyborach zarejestrowanych jest około 183 tys. kandydatów i każdy z nich wyprodukuje 20 kg materiałów promocyjnych. Razem do obiegu trafi więc zatrważające 3 mln kilogramów banerów reklamowych, czyli ponad 300 śmieciarek materiałów, które trzeba zutylizować.Jakie materiały uważa pan za stosunkowo łatwe do recyklingu, a jakie stanowią wyzwanie?SP: Z punktu widzenia gospodarki odpadami, najlepszymi materiałami wyborczymi są materiały tekturowe, które z łatwością można poddać recyklingowi, jeśli tylko nie są przemoczone. Większym wyzwaniem są banery z tworzywa sztucznego zawierającego chlor, takie jak plansze PCV. Niestety w realiach polskich kampanii wyborczych tych drugich jest zdecydowana większość.Jakie sposoby recyklingu pan poleca, które są faktycznie efektywne – a jakie by pan odradzał czy uważa je za nieudane?

SP: Tutaj na pewno należy rozdzielić materiały wyborcze na te, które łatwo poddać recyklingowi, jak papier, i te, które nadają się do ponownego użycia, jak plansze PCV. Jeśli chodzi o wszelkie materiały papierowe, to można je dostarczyć na zbiórkę makulatury, do recyklera papieru lub po prostu wrzucić do niebieskiego kontenera. W kwestii materiałów zawierających chlor, to poza kreatywnymi rozwiązaniami, jak użycie ich do ocieplania budynków, najprostszym sposobem jest ich ponowne użycie w branży reklamowej.

Politycy głównie deklarują, że oddadzą banery do schronisk lub na ocieplenie lub uszczelnienie rolniczych stodół. Czy to pana zdaniem dobry pomysł? Jeśli tak – czy każdy baner się do tego nadaje?

SP: W naszej ocenie to dobry pomysł – oddawanie materiałów PCV do schronisk dla zwierząt czy używanie ich do docieplania budynków to znakomity sposób na ich ponowne wykorzystanie. To nie przypadek, bo materiały te bardzo dobrze izolują i chronią przed deszczem. Można ich też użyć do wszelkiego rodzaju zabezpieczania dóbr przechowywanych na zewnątrz. Wiem też, że używa się banerów do wytwarzania różnego rodzaju ekotoreb czy ekoozdób, a także coraz częściej w sztuce.

Jakie najbardziej niekonwencjonalne sposoby – krajowe lub zagraniczne – radzenia sobie z takimi odpadami pan widział lub o nich słyszał; czy są w tej dziedzinie jakieś nowinki?

SP: Jest wiele niekonwencjonalnych sposób ponownego użycia materiałów reklamowych i jest to w naszej ocenie wyłącznie pozytywny trend. Poza kreatywnym wykorzystaniem ich do izolacji, produkcji ozdób czy sztuki, często spotykanym rozwiązaniem jest przekazywanie banerów na front w Ukrainie. Banery reklamowe, ze względu na swoją trwałość i odporność na warunki atmosferyczne, idealnie przydają się do zabezpieczenia dachów lub innych braków powstałych w wyniku wojny. Wiemy, że takie zbiórki są organizowane.

Przed nami jeszcze druga tura wyborów samorządowych. Czy doradziłby – lub odradził – używanie jakichś materiałów?

SP: Na tym etapie kampanii i w przeddzień wyborów ciężko zaproponować realne rozwiązania. Musimy spojrzeć na to kompleksowo i działać długofalowo tak, aby z każdymi kolejnymi wyborami problem banerów wyborczych konsekwentnie się zmniejszał. Na pewno należy legislacyjnie określić, z których materiałów należy korzystać i aby te były produkowane z tworzyw łatwych do recyklingu. Można w tym celu wesprzeć się unijnym planem działań, dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym, który promuje m.in. ekoprojektowanie.

 

 


Drugie, piękne życie banerów wyborczych

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024