Reklama

AD1A STIHL [01.05-24.05.2024]

Pociągi pasażerskie nadal niepunktualne, towarowe poniżej krytyki

Pociągi pasażerskie nadal niepunktualne, towarowe poniżej krytyki
Bartłomiej Leśniewski
11.08.2023, o godz. 14:11
czas czytania: około 3 minut
0

W II kwartale 2023 r. poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1 proc., a towarowych 53,5 proc., Oznacza to, że spóźnia się co drugi pociąg towarowy, a na 10 pociągów pasażerski spóźnia się 1. Urząd Transportu Kolejowego odnotowuje jednak z nadzieją, że sytuacja w tym zakresie – poprawia się.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B KUBOTA [17.05-16.06.24]

„Stanowi to wzrost punktualności pasażerskiej o 0,2 punktu procentowego i towarowej o 5,1 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału 2023 r. Łącznie przewoźnicy uruchomili ponad 464 tys. pociągów pasażerskich oraz blisko 100 tys. pociągów towarowych” – czytamy w komunikacie Urzędu Transportu Kolejowego.

Ruch pasażerski

Od kwietnia do czerwca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,1 proc. pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 92,4 proc. W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8 proc. w maju i 89,1 proc. w czerwcu.

– Dane o drugim kwartale w punktualności pasażerskiej można podzielić na dwa okresy – pierwszy z nich obejmował czas po korekcie rozkładu jazdy w marcu, gdy w kwietniu i maju punktualność pasażerska poprawiła się i czerwiec, kiedy ponownie wynik punktualności dla całego rynku nie przekroczył 90 proc. – komentuje wyniki punktualności dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego.

Wśród przewoźników pasażerskich realizujących codzienny rozkład jazdy, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście – 98,5 proc. Główny przewoźnik dalekobieżny – „PKP Intercity” S.A. osiągnął poziom punktualności 73,5 proc., co jest wynikiem o 0,5 punktu procentowego gorszym w stosunku do I kwartału 2023 r.

Jak wylicza Urząd Transportu Kolejowego Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale 2023 r. obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 8 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów.

Dlaczego się spóźniają

Przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wśród przyczyn, które odpowiadały za największy czas trwania opóźnień pociągów opóźnionych na stacji końcowej od 6 minut, były te przypisane do kodów:

  • 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 160,2 tys. min (w tym 395 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
  • 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu – 76,9 tys. min (w tym 3 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
  • 71-1 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 56,8 tys. min (w tym 136 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
  • 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 49,5 tys. min (w tym 163 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
  • 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 43 tys. min (w tym 93 przypadki opóźnień minimum niż 60 min).

W II kwartale 2023 r. odnotowano ponad 333 przypadki opóźnień, których czas przekraczał 120 minut. W tym zestawieniu dominują przyczyny związane z taborem [kod 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)], a w drugiej kolejności przyczyny związane z wypadkami (kod 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi).

Ruch towarowy

Według Urzędu Transportu Kolejowego W II kwartale 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 53,6 proc. pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w maju – 55 proc. W kwietniu punktualność wyniosła 53,4 proc., natomiast w czerwcu 52,2 proc. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale 2023 r. wyniosło 613 minut. Na 48 808 opóźnionych pociągów 73 proc. stanowiły te, których opóźnienie wynosiło minimum 120 minut.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

baner poziomy MAGAZYNOWANIE ODPADÓW webinarium 27 maja [06.05-27.05.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024