Trwają prace nad uruchomieniem nowego korytarza połączeń towarowych. Linia będzie przebiegać przez Warszawę, granicę polsko-białoruską, a także przez rejon Katowic i Krakowa do ośrodków na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

W Brukseli podczas posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii ministrowie Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii podpisali Memorandum ws. Bursztynowego Korytarza Kolejowego.

Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, projekt będzie miał wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

MTP 300 x 250

– Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier – czytamy w komunikacie MIB.

Po 2026 r. główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej.

Według resortu infrastruktury, inicjatywa ma dla Polski duże znaczenie także w kontekście obsługi transportowej z Dalekiego Wschodu do Europy i odwrotnie. Oba punkty końcowe korytarza wpisują się w te plany.

– Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej) – uważa MIB.

Według resortu, z portów Europy Południowej może być prowadzona dystrybucja m.in. do Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii.

– Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego – podkreśla MIB.

Źródło: Kurier PAP

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj