W poniedziałek zaprezentowano w Gdańsku Neso Bus. Zeroemisyjny pojazd wyprodukowany w Polsce, zasilany wodorem, przez najbliższy tydzień będzie testowany na ulicach tego miasta.
Maciej Stec, wiceprezes Grupy Polsat Plus, która stworzyła autobus, podkreślał, że to najbardziej ekologiczny pojazd miejski, jaki pojawi się na polskich ulicach. Tłumaczył, że autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je.
Autobus z perspektywami
– Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego – oceniał.
Dodał, że w przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km.
– Czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni – tłumaczył wiceprezes.
Marka autobusu “Neso” to skrót od “Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze.
Nie emituje spalin, tylko parę wodną
Pojazd mierzy 12 metrów długości, pomieści do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne, co emituje to para wodna.
– Często, kiedy mówimy o inwestycji w zieloną energię, mówimy o sadzeniu drzew, mówimy o solidarności z przyszłymi pokoleniami. Świat się zmienia i chcemy jako miasto Gdańsk dostosowywać się do tych zmian – podkreślała obecna na konferencji prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
Dodała, że w ubiegłym tygodniu Parlament Europejski przegłosował przepisy mówiące o tym, że zaprzestaniemy produkcji pojazdów spalinowych w 2035 r. “Dzisiaj wspólnie z polskim producentem prezentujemy autobus, który przez najbliższe dni będzie testowany na ulicach Gdańska. Szukamy rozwiązań, które pozwolą w ekologiczny, nieemitujący spalin sposób podróżować po naszym mieście” – tłumaczyła prezydent.
Autobus na ulice Gdańska wyjedzie w środę. Przez tydzień będzie kursował na 6 liniach: 111, 115, 130, 175, 189 i 199.
Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski tłumaczył, że dzięki testom mieszkańcy będą mogli ocenić, jak wygląda jazda nowoczesnym pojazdem napędzanym paliwem przyszłości.
– Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach i latach takie autobusy na stałe zawitają do naszego miasta – oceniał.
Dodał, że miasto chce, aby w najbliższych miesiącach powstała stacja wodorowa, w której będą mogły tankować zarówno takie autobusy, jak i wiele pojazdów użytkowych.
Wodorowy autobus elektryczny
Neso Bus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Posiada własną “mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny.
Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Neso Bus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
15-minutowe tankowanie
Inspektor referatu prasowego gdańskiego magistratu Jędrzej Sieliwończyk przekazał, że tankowanie autobusu trwa 15 minut.
– Dzięki temu nie traci się wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas autobus może jeździć – podkreślił.
Dodał, że Neso Bus zużywa średnio ok. 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
Na czas prowadzonych testów w Gdańsku, na terenie bazy autobusowej GAiT przy al. Hallera stanęła tymczasowa, mobilna stacja wodorowa.
Komentarze (0)