W najnowszej edycji katalogu pojazdów elektrycznych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych znalazło się 101 modeli, w tym 42 BEV (całkowicie elektrycznych) i 59 PHEV (hybryd plug-in), oferowanych aktualnie przez koncerny motoryzacyjne na polskim rynku. To ponad dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy pełna oferta dla polskich klientów wynosiła 46 modeli. Przed dwoma laty było ich 35, a w 2017 r. – 33.
– W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić już realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – ocenia Jan Wiśniewski z PSPA.
Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Škoda CITIGOe iV, dostępna od 82 tys. zł, bez uwzględnienia dopłat z programów wsparcia NFOŚiGW. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S, którego ceny rozpoczynają się od 794 tys. zł.
Najtańszą hybrydą typu plug-in w Polsce jest KIA Ceed 1.6 Gdi Plug-in Hybrid w cenie od 128 tys. zł, zaś najdroższą – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, za które trzeba zapłacić co najmniej 864 tys zł.
Jak podkreśla PSPA, w ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutował szereg modeli BEV i PHEV należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach.
– Elektromobilność, czyli jeden z dominujących trendów we współczesnej motoryzacji, stała się faktem również na polskim rynku. Każdy znaczący producent samochodów oferuje dziś nie tylko hybrydy typu plug-in, ale także pojazdy w pełni elektryczne. Troska o planetę, niskie koszty eksploatacji i komfort podróży wskazują główne powody tego zjawiska – mówi Krzysztof Leszczyński z Alphabet Polska Fleet Management.
Średni zasięg modeli BEV to ok. 380 km. Auta o napędzie elektrycznym mają nie tylko coraz bardziej pojemne akumulatory, ale mogą też być ładowane z coraz większą mocą. Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 – 150 kW.
Komentarze (0)