Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego i PKP podpisali umowę na zaprojektowanie oraz rewitalizację jednotorowych, niezelektryfikowanych, szerokotorowych (1520 mm) linii kolejowych na odcinku Kuźnica Białostocka-Gieniusze oraz na odcinku Bufałowo Wschód-Bufałowo przy granicy polsko-białoruskiej.

Marszałek Jerzy Leszczyński i wicemarszałek Maciej Żywno podpisali umowy na dofinansowanie projektu z Podlaskiego RPO. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli beneficjenta tego projektu, reprezentowali Piotr Majerczak dyrektor Rejonu Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Krzysztof Pietras, zastępca dyrektora Rejonu Centralnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rewitalizacja przestarzałych, jednotorowych torów na odcinku Kuźnica Białostocka-Gieniusze oraz Bufałowo Wschód-Bufałowo będzie kosztowała 121 768 233,74 zł,z czego wartość dofinansowania z naszego RPO wyniesie 73 268 342,22 zł.Koszty kwalifikowane: 86 198 049,69 zł.

Termin rozpoczęcia projektu planowany jest na listopad tego roku, a termin zakończenia – koniec 2020 roku.

200 mln zł na koleje

– W ramach naszego RPO mamy ok. 200 mln zł na inwestycje w zakresie kolejnictwa i te inwestycje są bardzo oczekiwane.  To jest ważne z punktu widzenia rozwoju naszego województwa. Przypomnę, że już dwa lata temu powołałem zespół ekspertów, który zajmował się potrzebami przedsiębiorców w zakresie infrastruktury. Linie szerokich torów były wymieniane jako jeden z priorytetów, uznano je za strategiczne – podkreśla marszałek Jerzy Leszczyński.

Projekt poprawy infrastruktury na linii kolejowej nr 57 Kuźnica Białostocka-Geniusze oraz na linii kolejowej nr 923 Bufałowo Wschód-Bufałowo ma w założeniu skrócić czas jazdy pociągów na odcinku granica państwa – Kuźnica Białostocka oraz Kuźnica Białostocka-Sokółka-Geniusze z obsługą bocznic i terminali przeładunkowych; poprawę częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń poprzez zwiększenie przepustowości linii dzięki wybudowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym; zwiększenie dostępności transportu kolejowego; poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych poprzez wybudowanie na najbardziej obciążonych ruchem drogowym przejazdach kolejowych samoczynnej sygnalizacji przejazdowej; racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii; umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej szerokotorowej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów; zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

Kluczem poprawa przepustowości

Dyrektor Rejonu Centralnego Piotr Majerczak przypomniał, że Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują obecnie krajowy program kolejowy opiewający na kwotę 66 mld zł, z czego na terenie Podlaskiego za ponad 4,4 mld zł (w tym 200 mln zł na realizację inwestycji w ramach RPO). – Kluczowym elementem inwestycji na linii 57 jest poprawa przepustowości, poprawa parametrów która będzie służyła przede wszystkim ruchowi towarowemu przez poprawienie infrastruktury na zlokalizowanych między Kuźnicą a Sokółką punktach przeładunkowych – mówi Dyrektor Piotr Majerczak.

Aby inwestycje w jak najmniejszym stopniu utrudniły poruszanie się mieszkańców i przede wszystkim prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców postanowiono, że będą one realizowane jednocześnie i w pięciodniowych odcinkach – pięć dni prac i pięć dni na przewóz towarowy.

źródło: Wrota Podlasia

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj