Od ponad 100 lat odpady trafiają na składowiska. W wielu regionach świata składowiska od dawna postrzegane są jako ostateczny sposób unieszkodliwienia odpadów przy minimalnych kosztach. Ta zależność od składowania stworzyła łańcuch długoterminowych skutków gospodarczych, społecznych i środowiskowych.
Trwałym komponentem dyskusji na temat zamówień in house jest wątek zarzucanej szkodliwości zamówień wewnętrznych dla rynku. Chodzi o nadużywanie przez podmioty publiczne (jako organizatorów lokalnych rynków) pozycji dominującej oraz podobne argumenty, dotyczące antykonkurencyjnego wymiaru wskazanego rodzaju zamówień.
W tym roku Zarząd Zieleni m.st. Warszawy wraz z Towarzystwem Przyjaciół Warszawy organizują jubileuszową, 40. edycję konkursu „Warszawa w kwiatach”. Co ciekawe, konkurs ten ma o wiele dłuższą tradycję i sięga lat 30. ubiegłego wieku, gdy ówczesny prezydent Warszawy Stefan Starzyński, któremu przyświecała wizja „miasta bukietu”, zapoczątkował tę inicjatywę.
Głównym aktem prawnym wyznaczającym sposób zagospodarowania danego terenu i możliwość jego zabudowy jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który stanowi akt prawa miejscowego i jest uchwalany przez organy właściwej gminy. Obejmować może całość terenu gminy lub – i zazwyczaj tak jest – jedynie jej część. W danej gminie może być wiele planów miejscowych dla różnych terenów.
Mija 19 lat od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Przed władzami RP było wiele wyzwań, ale chyba nikt się nie spodziewał tak olbrzymich problemów z implementacją dyrektywy ściekowej1. Negocjatorzy byli zadowoleni z porozumienia dotyczącego roku 2015 jako daty całkowitej implementacji zapisów tej dyrektywy i końcowego wdrożenia w życie jej zapisów w każdej gminie. Przekonanie to wynikało ze spodziewanych olbrzymich dotacji przeznaczonych na inwestycje w gospodarce ściekowej.