Kancelaria premiera opublikowała projekt noweli ustawy o transporcie drogowym. Zmiany mają umożliwić rozliczanie użytku do celów służbowych prywatnych aut elektrycznych i hybrydowych.

Projekt upoważnia ministra właściwego do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Stare przepisy nie wystarczały

“Projektowana zmiana ma na celu wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym lub hybrydowym, ale także napędzanych wodorem, czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii” – czytamy w komunikacie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Dotychczas takiej możliwości nie było. Warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych określone zostały w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. poz. 271, z późn.zm.).

“W rozporządzeniu tym, poprzez uwzględnienie jedynie pojemności skokowej silnika pojazdu mechanicznego, określono koszty używania pojazdów prywatnych do celów służbowych jedynie dla pojazdów spalinowych. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym, napędzanych wodorem, czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii” – czytamy w komunikacie KPRM.

Nadrabianie zaległości

Jak zauważa kancelaria, w związku z powyższym, aby obywatele i podmioty mogli korzystać z przepisów prawnych umożliwiającym im zwrot kosztów używania pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, napędzanych wodorem, czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii konieczne jest dokonanie zmiany delegacji ustawowej na podstawie której minister właściwy do spraw transportu określi warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu używania pojazdów prywatnych.

Po polskich drogach jeździ łącznie 50 990 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym – to dane z końca czerwca 2022 r. Przez pierwsze 6 miesięcy 2022 r. liczba elektryków zwiększyła się o 12 207 sztuk, tj. o 45 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – tak wynika z najnowszego raportu Licznik Elektromobilności, przygotowanego przez PZPM i PSPA.

“Pod koniec czerwca 2022 r. zarejestrowanych było 48 883 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (23 698 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 25 185 sztuk” – podaje portal muratorplus.pl.

Źródło: KPRM, muratorplus.pl

Czytaj więcej

Skomentuj