– Dzięki temu, że decyzję o zamówieniu kolejnych tramwajów podjęliśmy ponad rok temu – wierząc, że po zmianie rządu środki z KPO zostaną odblokowane – nowe Gammy są już w fazie produkcji. To ważne, bo na realizację całego zamówienia poznańska spółka Modertrans ma niecałe 1,5 roku. Inwestycja, wraz z zakupem 24 tramwajów z Bonn pozwoli na wycofanie z tras wszystkich pojazdów typu 105N. Oznacza to, że w czerwcu 2026 poznański tabor będzie niskopodłogowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Przypomnijmy, że mowa o tramwajach Konstal 105N – pojazdach przedpotopowych, bo produkowanych jeszcze w latach 70.
13 stycznia na stronie Centrum Unijnych Projektów transportowych pojawiło się ogłoszenie o wynikach konkursu w ramach programu “Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”. Z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) rozdysponowano ponad 590 mln zł. Z dwunastu zgłoszeń tylko cztery uzyskały niezbędną liczbę punktów do zakwalifikowania się do projektu. Poznań z Bydgoszczą i Wrocławiem uzyskał ich najwięcej. Czwarty Kraków minimalnie mniej. Łącznie te 4 miasta kupią 88 tramwajów.
Poznań zaoszczędził na szybkiej decyzji
Do stolicy Wielkopolski trafi ponad 36 procent z tych pieniędzy, bo aż 215 mln zł. Dzięki temu będzie można zakupić 30 tramwajów od Modertransu – 10 z przetargu z 2023 r. i kolejne 20, które były wówczas tzw. prawem opcji. Kwota dofinansowania pokryje 85% transakcji.
Dzięki temu, że przetarg został rozstrzygnięty ponad półtora roku temu tramwaje będą w niższych cenach, porównując do obecnie przeprowadzanych przetargów. W zakończonych niedawno postępowaniach w Szczecinie czy Krakowie cena jednego tramwaju waha się między 12 a 18 milionów zł netto.
Urzędnicy stawiają na tramwaje dwukierunkowe
Nowe tramwaje, które pojawią się w Poznaniu do czerwca przyszłego roku, wraz z tymi zakupionymi z Bonn pozwolą na wyeliminowanie najstarszego, wysokopodłogowego taboru z poznańskich torowisk.
MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów. Obecnie 33 z nich są dwukierunkowe i wykorzystuje się je m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Po dostawie 30 Gamm oraz tramwajów z Bonn dwukierunkowych pojazdów będzie ponad 80.
Komentarze (0)