Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Poznań ma nowy pomysł na stary dworzec PKP

Poznań ma nowy pomysł na stary dworzec PKP
jwo
16.09.2015, o godz. 9:44
czas czytania: około 3 minut
1

Miasto Poznań wspólnie z Polskimi Kolejami Państwowymi przedstawiło pomysły na zagospodarowanie terenu, na którym mieści się dawny budynek Dworca Głównego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Koncepcja zakłada przywrócenie funkcji pasażerskiej w starym budynku. Warianty są dwa, o wyborze ostatecznego projektu zadecydują mieszkańcy podczas konsultacji społecznych.

Koncepcja  kompleksowego zagospodarowania terenu dworca kolejowego oraz przyległego Placu Dworcowego to efekt wspólnej wielomiesięcznej pracy miasta i PKP, a także architektów i konsewatora zabytków. Zaprezentowany we wtorek projekt uwzględnia trzy istotne warunki: centralne położenie tych obiektów w strukturze komunikacyjnej miasta, funkcjonalność, a także aspekt historyczny i kulturowy miejsca.

– Kluczowa dla tej koncepcji jest funkcja obsługi pasażera. Chcemy, by podróżni w sposób intuicyjny poruszali się po obiekcie i mogli szybko, jak najkrótszą drogą dotrzeć na perony –  mówił podczas specjalnej konferencji Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. – I to będziemy realizować w pierwszej kolejności. Na zapleczu tej inwestycji będą powstawały biurowce z funkcjami hotelową i biurową. Jako PKP jesteśmy też zdeterminowani do pełnej modernizacji Dworca Zachodniego – dodał.

W nowym kompleksie powierzchnia dedykowana obsłudze podróżnych wraz z ciągami komunikacyjnymi w porównaniu do dawnego dworca zwiększy się dwukrotnie. Koncepcja przewiduje także połączenie budynku kładką z ul. Głogowską w sąsiedztwie Dworca Zachodniego i zawiera dodatkowe rozwiązania komunikacyjne.

– Bardzo ważną kwestią było zaprojektowanie Placu Dworcowego. To wymagało gruntownego przemyślenia, tak by był on funkcjonalny z punktu widzenia obsługi pasażerów i komunikacji – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Nasza koncepcja zakłada, że plac będzie dostępny dla komunikacji zbiorowej i taksówek. Przewidziane są też elementy małej architektury, ławki i zieleń. Możliwość zatrzymania się autem i parking będzie na poziomie -1, czyli tam, gdzie będzie się odbywała obsługa pasażerów – informował J. Jaśkowiak.

Ostatni warunek – przywrócenie historycznego wyglądu dworca – może zostać zrealizowany na dwa sposoby. Pierwszy wariant zakłada odbudowanie przedwojennej fasady budynku, drugi do historii miejsca nawiązuje w sposób bardziej symboliczny.

– W pierwszym projekcie odbudowany zostanie renesansowy portyk, który będzie wysunięty przed planowaną kładkę na odległość około 7 m – wyjaśnił Michał Lah z pracowni PIG architekci. – Drugi zakłada rozbiórkę sarkofagu i rewitalizację znajdującego się pod nim muru, który ostatecznie będzie wkomponowany w budynek i przeszklony – wyjaśnia M. Lah.

Obie propozycje będą przedmiotem konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone do końca października.

– Koncentrowaliśmy się na tym, aby zrewitalizowany obszar wpisywał się w tkankę miejską i spełniał oczekiwania mieszkańców. Bardzo się cieszę, że będą oni współdecydować o kształcie przyszłej inwestycji – mówił J. Bator.

Harmonogram inwestycji przewiduje, że pierwszy etap, czyli przebudowa starego gmachu i przywrócenie funkcji obsługi pasażerów zostanie zrealizowany do końca 2018 roku.

– Kolej jest dla nas jako miasta bardzo ważna. Nasz następny projket to kolej aglomeracyjna. To ma ogromne znaczenie dla całościowych rozwiązań komunikacyjnych w mieście i redukcji korków – podkreślił prezydent Jaśkowiak – Funkcjonalny dworzec jest w sposób naturalny centralnym punktem tego projektu, dlatego bardzo nam zależy, by jak najszybszej udostępnić go mieszkańcom.

Za realizację oraz finansowanie inwestycji będzie odpowiadał Trigranit, wkład PKP to przede wszystkim grunt, z kolei miasto wzięło na siebie zagospodarowanie Placu Dworcowego. Zobowiązało się też, do uregulowania stanu prawnego działek ewidencyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Gorbi69

Komentarz #1950 dodany 2015-09-17 12:05:15

Obecnie brak DWORCA PKP w Poznaniu, jest Centrum Handlowe + wychodek zwany kasy PKP. Obecne przejscie podziemne to jedyna trasa łącząca perony (bo kasy PKP są w Cenrum Handlowym).Jak wybudują parking na poziomie -1, ludzi zaczną ganiać po kładkach nad peronami. Z góry proponuję postawić znaki ZAKAZ WSTEPU DLA SENIORÓW I INWALIDÓW - bo im będę współczuł extra nowych rozwiazań. Proponuję by rozum wrócił na miejsce - dotyczy decydentów.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024