Poznań. W tramwajach zakończono montaż terminali do płatności zbliżeniowych

Poznań. W tramwajach zakończono montaż terminali do płatności zbliżeniowych
MŁ/PAP
04.04.2023, o godz. 10:36
czas czytania: około 3 minut
0

We wszystkich tramwajach oraz w części autobusów MPK Poznań zostały zamontowane terminale, które umożliwiają zakup jednorazowych biletów czasowych lub 24-godzinnych przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona – poinformował w poniedziałek ZTM w Poznaniu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu podał, że prawie 200 terminali od kilkunastu tygodni działa w autobusach podmiejskich. W poniedziałek poinformowano, że “właśnie zakończono montaż we wszystkich tramwajach MPK w Poznaniu i sukcesywnie trwa instalacja w autobusach MPK w Poznaniu”.

W każdym autobusie zapłacimy kartą

ZTM poinformował, że zamontowano urządzenia we wszystkich autobusach stacjonujących na zajezdni Kacza. “Na przełomie kwietnia i maja planowane jest zakończenie montażu urządzeń w pozostałych autobusach, które stacjonują na zajezdni Warszawska, co będzie jednoznaczne z zakończeniem całego procesu uruchamiania systemu płatności kartą zbliżeniową na liniach Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu” – podano.

Cały proces uruchomienia systemu miał się zakończyć w I kwartale 2023 r., jednak – jak podkreślono – zaburzenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych spowodowały tymczasową niedostępność pewnych elementów do terminali EMV, które są niezbędne do funkcjonowania całej platformy Open Payment System.

Koniec z papierem?

Nowy system rozszerza sieć sprzedaży – przypomniał ZTM – ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy jednak pamiętać, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie drukuje potwierdzenia transakcji.

“Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu. To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne, ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej” – podkreślono.

Jak kupić bilet?

Aby zakupić bilet za pomocą terminala, należy po wejściu do autobusu lub tramwaju, wybrać bilet na ekranie terminala, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa pół sekundy.

“Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Dostępne będą również bilety ulgowe” – podał ZTM.

Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając o tym, żeby mieć włączone NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym podróżujemy.

“Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego, w jaki sposób realizowaliśmy transakcję” – wyjaśnił ZTM.

“W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty, ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet” – wskazał ZTM.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024