Oprócz stolicy Wielkopolski na krótkiej liście kandydatów znalazły się: Bruksela, Helsinki, Ljublajna, Lyon, Malaga, Nantes, Palma, Tallin i Walencja. W sumie aplikowało do konkursu 38 miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
Konkurs ma na celu wyróżnienie miast europejskich wdrażających inteligentne rozwiązania w dziedzinie turystyki i daje im szansę na dzielenie się wzorcowymi praktykami. Sektor turystyczny to trzecia co do wielkości branża społeczno-gospodarcza w Unii Europejskiej, z olbrzymim potencjałem dalszego wzrostu.
Dwa miasta, które zaprezentują najbardziej inteligentne, innowacyjne i inkluzywne rozwiązania we wszystkich wyżej wskazanych obszarach, otrzymają tytuł „Europejskiej Stolicy Inteligentnej Turystyki w 2019 r.”. Dodatkowo cztery miasta otrzymają europejskie nagrody za wybitne osiągnięcia w poszczególnych wyżej wspomnianych kategoriach. Przesłuchania przed jury odbędą się we wrześniu, natomiast tytuły będą przyznane w listopadzie.
Bez barier i z poszanowaniem środowiska
Według wymogów komisji Europejska Stolica Inteligentnej Turystyki musi być:
- fizycznie dostępna dla wszystkich, włączając dla turystów ze specjalnymi potrzebami, niezależnie od wieku, sytuacji społecznej lub gospodarczej czy niepełnosprawności lub jej braku;
- zapewniająca łatwe dotarcie różnymi środkami transportu i z dobrze rozwiniętym systemem transportu miejskiego.
- pracująca nad ochroną i polepszeniem środowiska naturalnego i zasobów naturalnych przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społeczno-kulturowego.
- ucyfrowiona: oferująca atrakcyjne i innowacyjne informacje o turystyce, o produktach, usługach, i miejscach; oferująca dopasowaną do potrzeb konsumentów obsługę za pośrednictwem narzędzi cyfrowych.
- tętniąca życiem kulturalnym i kreatywna
Czarny koń polskiej turystyki?
W 2017 r. Poznań, piąte co do wielkości miasto Polski, odwiedziło 1,5 mln turystów. Miasto chwali się, że jest przyjaznym miejscem spotkań przez cały rok i scenerią dla kilkuset imprez lokalnych i międzynarodowych.
Poznań jest łatwo dostępny drogą lotniczą samolotem, drogą lub koleją. Poznańska Karta Miejska oferuje zniżki na atrakcje i jest dostępna w trzech językach. Przewodniki turystyczne są drukowane w 10 językach, a informacje w alfabecie Braille’a są dostępne przy najpopularniejszych zabytkach.
W Poznaniu można korzystać z alternatywnego transportu: skuterów elektrycznych, carpoolingu i rowerów miejskich, dostępnych za pośrednictwem aplikacji. Cała flota autobusowa, a także prawie dwie trzecie tramwajów to pojazdy niskopodłogowe.
Chcąc pozbyć się swojej marki jako nudnego, skoncentrowanego na biznesie miasta, Poznań stworzył w ciągu ostatniej dekady dwa projekty, które mają napędzać turystykę zarówno w Polsce, jak i zagranicą. “Poznań za pół ceny” to pozasezonowa inicjatywa – 50% zniżki na najlepsze atrakcje w dany weekend, a “Lato na Targach” to wiele bezpłatnych wydarzeń organizowanych w całym mieście.
Komentarze (0)