Przedstawiciele gmin i powiatów położonych wzdłuż czterech linii kolejowych wokół Poznania podpisali z urzędem marszałkowskim umowy na dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ma ruszyć 10 czerwca.

PKM zakłada uruchomienie – współfinansowanych przez samorządy – dodatkowych połączeń wzdłuż dziewięciu linii Poznańskiego Węzła Kolejowego. Do miejscowości objętych projektem, położonych w promieniu około 50 km od Poznania, pociągi mają kursować co 30 minut (w godzinach szczytu) i co godzinę (poza nimi).

Podpisują lub się wahają

W poniedziałek, 16 kwietnia pierwsze umowy (poprzedzone podjęciem uchwał przez samorządy) podpisały gminy: Granowo, Grodzisk Wielkopolski, Środa Wielkopolska, Nowe Miasto, Buk, Czerwonak, Skoki, Wągrowiec oraz powiaty: wągrowieckiego i poznański a także Miasto Poznań. Dwa ostatnie z tych samorządów współfinansują PKM na każdej z dziewięciu tras.

PKM ma objąć swoim zasięgiem trasy do Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Kościana, Jarocina, Wrześni, Gniezna, Wągrowca, Obornik i Szamotuł.

Wątpliwości w kwestii technicznej zgłaszała Gmina Nowy Tomyśl. Jej przedstawiciele otrzymali już wyjaśnienia od UMWW. Uchwał w sprawie przystąpienia do PKM nadal nie podpisały Powiat Nowotomyski (najprawdopodobniej zrobi to 24 kwietnia) oraz Gmina Opalenica (sesja Rady Miejskiej w tej sprawie ma odbyć się 26 kwietnia).

Zgodnie z zapowiedziami wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, który kilka dni temu uczestniczył w spotkaniu z mieszkańcami Opalenicy, jeśli któryś z tych trzech samorządów wyłamie się w projektu, pociągi na linii Poznań – Nowy Tomyśl finansowane w ramach PKM będą dojeżdżały tylko do Buku.

Kolejne spotkanie w sprawie podpisania umów o dofinansowanie połączeń w ramach PKM zaplanowano na 7 maja.

Nowe pociągi na trasach

W piątek, 13 kwietnia urząd marszałkowski podpisał umowę o dofinansowanie na zakup pięciu pociągów, które docelowo mają wozić pasażerów na trasie Opalenica – Poznań – Września. Tabor będzie mógł być wykorzystywany również na innych odcinkach wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Poznania: Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno.

Pięć pociągów będzie kosztowało 120 milionów zł, a planowane dofinansowanie z UE (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020) wyniesie 48,75 mln zł. Przetarg na dostawę nowych składów ma zostać ogłoszony w drugim kwartale 2018 r. Zakupione pociągi mają wyjechać na trasy w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z ich dostawcą.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj