Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Poznański Szybki Tramwaj kończy 19 lat

Poznański Szybki Tramwaj kończy 19 lat
jwo
01.02.2016, o godz. 13:32
czas czytania: około 2 minut
0

Przez godzinę przewozi 6 tysięcy osób, wykonując 777 kursów w dzień oraz 24 w nocy i przejeżdżając w ciągu doby 5100 km. Poznański Szybki Tramwaj (PST), zwany również "Pestką", kończy 19 lat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

“Pestka”, pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej, obchodzi rocznicę uruchomienia – pierwszy tramwaj wyruszył nią 30 stycznia, a oficjalne otwarcie nastąpiło 1 lutego 1997 r.

Pierwszy tramwaj wyjechał na trasę PST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. Ponieważ producent “Tatry” opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurs wyruszył zakupiony w Niemczech, używany tramwaj typu GT-8. Za jego sterami zasiadł  Rafał Buda, który do tej pory pracuje w poznańskim MPK. Oficjalne otwarcie linii odbyło się dzień później. Nazwa “Pestka” to pomysł jednego z redaktorów “Gazety Wyborczej”. Wówczas była to pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce  trasa szybkiej komunikacji miejskiej.

Trasa zapewniła sprawną i szybką komunikację dla ponad 70 tysięcy ludzi mieszkających w bezpośrednim jej sąsiedztwie. Jej długość wynosi 6,1 km, a wraz z pętlą – 6,4 km, nowa sieć trakcyjna natomiast liczy 13 km. Dla zasilania i łączności wykorzystano 85 km kabla. Prędkość komunikacyjna na PST bez postoju na końcówkach wynosi średnio 34,9 km/h. A na innych liniach tramwajowych – dla porównania – 17,7 km/h.

Na trasie znajduje się 20 obiektów inżynierskich (np. wiadukty, kładki dla pieszych, kładki technologiczne, itp.), z których największym jest estakada nad Bogdanką o długości 694 m. Wszystkie perony maja długość 96 metrów i wszystkie są monitorowane. Obraz uchwycony przez kamery jest odbierany na monitorach Centrali Nadzoru Ruchu MPK przy ul. Głogowskiej. Na pętli końcowej zainstalowano nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Tramwaje jeżdżą na trasie co 10 minut, co w praktyce oznacza, że na przystanek pociągi przyjeżdżają co 2,5 minuty. Ponieważ trasy nie przecina żaden inny ruch, tramwaje na PST zachowują znacznie wyższą punktualność niż na innych liniach.

Według obliczeń ekonomistów łączny koszt inwestycji po uwzględnieniu wszystkich inflacji wyniósł ok. 200 mln zł.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024