Finansowanie BDO w nowych przepisach
Ustawa przewiduje, że od 2025 r., przez trzy lata 64,35 proc. wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat rejestrowych i rocznych, związanych z obecnością przedsiębiorców w BDO będzie stanowić bezpośredni przychód NFOŚiGW. Dzięki temu, jak oszacowano, NFOŚiGW będzie mógł dofinansować BDO w latach 2025-2027 kwotą w sumie ok. 94 mln zł. Projektowane przepisy przewidują również dodanie możliwości finansowania BDO ze środków, które są przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych. Chodzi np. o możliwość skorzystania ze środków Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy.
Moduł potwierdzeń przesunięty w czasie
Nowe przepisy zakładają ponadto przesunięcie terminu uruchomienia tzw. modułu potwierdzeń w BDO, dzięki któremu możliwe będzie wystawianie za pośrednictwem BDO dokumentów, które obecnie mają formę papierową. Od 2026 r. taki moduł zostanie uruchomiony dla dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych, Z kolei od 2027 r. rozwiązaniem miałyby zostać objęte zaświadczenia dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów, a także dokumenty potwierdzające recykling dla odpadów z takich produktów, jak oleje i opony.
BDO została uruchomiona w styczniu 2018 roku. System ma służyć do zarządzania gospodarką odpadową w Polsce. Pozwala na śledzenie przepływu odpadów, a dane z BDO wykorzystywane są również przez inspekcję ochrony środowiska oraz policję i prokuraturę do walki z nieprawidłowościami.
Komentarze (0)