Reklama

ad1a Meprozet [13.05-23.05.25]

Licznik Elektromobilności wskazał 22-procentowy wzrost "elektryków"

Licznik Elektromobilności wskazał 22-procentowy wzrost
ZM/PAP
18.04.2025, o godz. 9:57
czas czytania: około 3 minut
0

Wzrost liczby samochodów elektrycznych (BEV) w pierwszym kwartale o 7 201 szt., tj. o 22 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - to dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilnosci (PSNM).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [03.04-31.05.25]

Według danych z końca marca 2025 r. w Polsce łącznie zarejestrowanych było 87 461 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W I kwartale b.r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 szt., tj. o 22 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. – wynika z danych Licznika Elektromobilności.

Więcej aut, motorowerów i stacji ładowania

Pod koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździło 157 362 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut osobowych BEV (battery electric vehicles) liczyła 78 853 pojazdów, a park hybryd PHEV (plug-in hybrid electric vehicles) ładowanych z sieci – 78 509 pojazdów. Z kolei liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 639 pojazdów.

Stale rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca wyniosła 24 163 sztuk, a także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do ponad miliona. Jak wynika z danych Licznika Elektromobilności, pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce zwiększył się do 1 525 pojazdów (z czego autobusów bateryjnych – 1437, zaś wodorowych – 88).

Rozwija się również infrastruktura przeznaczona do ładowania. Pod koniec marca br. w Polsce funkcjonowały 9 342 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. 32 proc. stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. wolne punkty prądu przemiennego (AC) o do 22 kW.

Efekt “Naszego Auta”

W ocenie prezesa PZPM Jakuba Farysia, wzrost liczby rejestracji pojazdów osobowych jest spowodowany wprowadzeniem programu “NaszEauto”.

– Jeśli Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecyduje się poszerzyć program o pojazdy dostawcze bądź odbiorców instytucjonalnych, z pewnością wzrosty będą jeszcze większe. Czekamy też na zwiększenie liczby rejestracji pojazdów zeroemisyjnych pow. 16 t, kiedy zostanie już wprowadzony program wspierający ich zakup oraz programy dotyczące rozwoju infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. W sumie przewidziano na ich realizację kwotę 6 miliardów złotych – wskazał Faryś.

“Dostawczaki” bez wsparcia dotacjami

Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jak Wiśniewski zwrócił z kolei uwagę, że po zakończeniu programu “Mój elektryk”, w Polsce bardzo brakuje dopłat do zeroemisyjnych pojazdów dostawczych kategorii N1.

– Liczba rejestracji nowych, elektrycznych “dostawczaków” w I kwartale b.r. spadła o kilkanaście procent rok do roku. To bardzo kontrastuje z ponad 20-procentowmym wzrostem w segmencie samochodów osobowych, które są objęte dotacjami z programu “NaszEAuto”. To niewykorzystana szansa na przyspieszenie elektryfikacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę obecną, bardzo bogatą ofertę modelową dostawczych pojazdów BEV oraz fakt, że idealnie nadają się one do realizacji zadań z zakresu logistyki miejskiej. Liczymy na zapowiedzianą rewizję założeń KPO, która mogłaby pozwolić na objęcie dofinansowaniem również pojazdów kategorii N1 – podsumował Wiśniewski.

Wsparcie z KPO dla nowych “elektryków” trwa 

Uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska program “NaszEauto” ruszył 3 lutego br. Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 przeznaczono w sumie 1,6 mld zł z KPO. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł. O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.

 

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

artykuł ad3b webinar KONTROLE [25.04-22.05.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 debata ROP [14.05-09.06.2025]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d cybebezpieczeństwo webinar [14.04-30.05.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2025