Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

PSPA: Elektromobilność powinna być jednym z priorytetów KPO

PSPA: Elektromobilność powinna być jednym z priorytetów KPO
PAP/dom
13.04.2021, o godz. 13:52
czas czytania: około 3 minut
0

Zielona, inteligentna mobilność powinna stać się jednym z priorytetów Krajowego Planu Odbudowy; w przeciwnym razie Polska straci niepowtarzalną szansę na zeroemisyjną transformację w sektorze transportu - ocenia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

W ocenie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), projekt polskiego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) nie zawiera wizji szerokiej i spójnej reformy w obszarze zrównoważonego transportu. Jak podkreśla Stowarzyszenie, przeprowadziło ono szerokie konsultacje branżowe projektu, a opinię przekazało Ministrowi Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jak wskazuje PSPA, analiza rządowych propozycji pokazuje z jednej strony brak podejścia projektowego i ogólnikowość, a z drugiej, brak istotnych zmian legislacyjnych, które byłyby ściśle powiązane z inwestycjami.

– Propozycja Krajowego Planu Odbudowy ma charakter bardzo ogólny. Brakuje w niej jasnej wizji reform i inwestycji. Projekt został rozdrobniony na bardzo wiele sekcji i tabel, z których nie wyłania się konkretna wizja obszaru. Przedstawionym rozproszonym inwestycjom brakuje wspólnego mianownika. Nie są ze sobą wzajemnie powiązane i nie łączą się z szerszym planem działań legislacyjnych – ocenia Kierownik Centrum Legislacyjnego PSPA Joanna Makola.

Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur dodaje, że plany krajów takich jak np. Niemcy, Francja czy Słowacja, zawierają zarówno diagnozę problemu, jak i konkretne cele, czyli reformy i inwestycje, które mają być przeprowadzone w danym obszarze, wraz ze wskazaniem kamieni milowych ich realizacji i alokacji środków.

– Państwa członkowskie uznają za priorytet rozbudowę infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, przewidują dopłaty i zmiany podatkowe premiujące wymianę samochodu na zeroemisyjny oraz inwestycje w zrównoważony transport publiczny. Reformy i projekty inwestycyjne zaplanowane w tych państwach cechuje szeroki zakres oddziaływania i wewnętrzna spójność – podkreśla Mazur.

Zbyt małe pieniądze na elektromobilność

Jak przypomina PSPA, z prowadzonego przez Stowarzyszenie i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego „Licznika Elektromobilności” wynika, że pod koniec lutego 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych ok. 21,3 tys. osobowych i dostawczych samochodów z napędem elektrycznym, mniej niż 0,1 proc. ogólnej liczny. Ich kierowcy mieli do dyspozycji zaledwie 2744 ogólnodostępne punkty ładowania, czyli ponad 24 razy mniej niż w Holandii.

Z uwagi na niski udział napędów alternatywnych w parku pojazdów, transport odpowiada aż za 24 proc. łącznych emisji gazów cieplarnianych w Polsce – zwraca uwagę PSPA, przypominając, że w latach 1990-2017 emisje z tego sektora w Polsce wzrosły o 206 proc., przy średniej dla Unii na poziomie 28 proc.

W ocenie Stowarzyszenia, całkowity budżet przewidziany w KPO w sekcji “elektromobilności” to zaledwie 1 031 mln euro, co w kontekście wyzwań jest kwotą bardzo małą i z pewnością niewystarczającą. Tymczasem – jak wskazuje PSPA – w projekcie czeskim 52 proc. dostępnych środków przeznaczono na infrastrukturę i zieloną transformację, z czego 30 proc. na zapewnienie zrównoważonego i bezpiecznego transportu. W projekcie niemieckim zrównoważony transport odpowiada za ok. 23 proc. wszystkichnych zmian legislacyjnych, w tym przepisów podatkowych – podsumowuje M. Mazur.

Rynek carsharingu rośnie mimo pandemii

Pandemia pozytywnie wpłynie na rynek carsharingowy – mówi tymczasem prezes firmy Panek Carsharing, Maciej Panek. Jego zdaniem głównym czynnikiem wzrostu będzie powrót pracowników do biur, którzy obecnie ze względu na pracę zdalną nie muszą korzystać codziennie z samochodu, po pandemii natomiast zobaczą, że mogą to robić bez konieczności kupowania i utrzymywania własnego pojazdu.

– Sytuacja była na początku pandemii wręcz dramatyczna, zanim nie wpadliśmy na dość ryzykowny pomysł. Skoro samochody tak mało jeżdżą, to przeprowadzimy nieoczekiwaną ekspansję i rozszerzyliśmy działalność na 150 miast. Pozwoliliśmy klientom rozlokować nasze samochody po całym kraju. To zadziałało – tłumaczy M. Panek.

Według niego dzięki temu klienci w Polsce zobaczyli, że jest coś takiego jak carsharing i samochody, które można wynajmować bez chodzenia do biura i podpisywania umów. Zdaniem Panka trend rosnącej popularności wynajmu aut ma charakter globalny. Równolegle do carsharingu będą rozwijały się także usługi taksówkarskie. Jak zauważył, większość klientów korzystających z taksówek robi to przez aplikację, a tak samo jest w carsharingu.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024