W poniedziałek w Ministerstwie Infrastruktury (MI) wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec oraz pełnomocnik Ministra Infrastruktury do spraw rozwoju ruchu rowerowego Piotr Kalisz, a także przedstawiciele samorządów wojewódzkich rozmawiali o wspólnej strategii rowerowej dla Polski – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Ruch po stronie samorządu
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 16 województw, zarówno pracownicy urzędów marszałkowskich, jak i zarządów dróg wojewódzkich, a także dyrektorzy departamentów MI powiązanych z tematyką rowerową.
“Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym, czekamy na propozycje strony samorządowej w tym zakresie. Jesteśmy otwarci na współpracę” – zadeklarował cytowany w komunikacie Bukowiec.
Jak przekazało ministerstwo, w trakcie spotkania przedstawiciele Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP zwrócili uwagę na wyzwania związane z budową infrastruktury rowerowej w Polsce.
Infrastruktura rowerowa w Polsce
Podczas spotkania rozmawiano m.in. o budowie dróg dla rowerów, o warunkach dla budowy tych dróg na wałach przeciwpowodziowych, czy w lasach, które stanowią naturalne szlaki dla rowerzystów. Omówiono też możliwości współpracy z kolejami i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – poinformowało MI. Samorządowcy poruszyli z kolei kwestię uchwalenia specustawy, która ich zdaniem ułatwiałaby budowę infrastruktury rowerowej.
Przedstawiciele MI jako zagadnienia istotne dla krajowej polityki rowerowej wymienili m.in. edukację dzieci i młodzieży, którą, jak stwierdzili, trzeba się zająć również na poziomie samorządów.
Ministerstwo poinformowało, że jeszcze w październiku zaplanowano kolejne spotkanie z przedstawicielami Urzędów Marszałkowskich.
Wykluczenie komunikacyjne
Za wykluczenie komunikacyjne uznaje się pozbawienie możliwości korzystania z transportu publicznego mieszkańców danego obszaru. Dotyczy nie tylko dostępu do dróg, ale również kolei, chodników lub ścieżek rowerowych. EUROREG w 2022 r. potwierdził, że wykluczenie to dotyka kilkunastu milionów osób w kraju, z czego dla 6 milionów powoduje to mniejsze lub większe trudności z wypełnieniem codziennych obowiązków (m.in. tych związanych z pracą i realizacją obowiązku szkolnego). Wykluczenie komunikacyjne dotyczy nie tylko braku połączeń środkami transportu publicznego, ale również trudności w zdobyciu informacji o połączeniu bądź niedostatecznej dystrybucji biletów.
Komentarze (0)