Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Rozpoczęła się budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Koszt? 802 mln zł

Rozpoczęła się budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Koszt? 802 mln zł
sm
20.07.2018, o godz. 6:49
czas czytania: około 3 minut
0

Wbito pierwszą łopatę na placu budowy Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Droga wraz z nową linią tramwajową mają znacznie usprawnić ruch w południowej części miasta. Prace budowlane potrwają do 2020 r.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Prace budowlane ruszyły na pętli tramwajowej w Kurdwanowie, za kilka dni wykonawca wejdzie na skrzyżowanie ulic Turowicza i Herberta. Podczas inauguracji inwestycji prezes spółki Trasa Łagiewnicka przekazał wykonawcy oficjalny dokument (decyzję ZRiD) zezwalający na rozpoczęcie prac. Został również przedstawiony projekt zmian w organizacji ruchu.

Droga, pięć tuneli, mosty i kładki

Trasa Łagiewnicka to w sumie 3,5 km nowej drogi, 2,3 km linii tramwajowej oraz pięć tuneli o łącznej długości 2,1 km. W ramach inwestycji powstaną też nowe węzły drogowe, mosty, kładki, ścieżki rowerowe i chodniki.

– To jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest kolejna ważna dla miasta linia tramwajowa (połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską). Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką – wyjaśnił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

– Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie Alej Trzech Wieszczów i umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza – dodał Majchrowski.

Droga ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ma mieć po dwa główne pasy ruchu w każdym kierunku. W tunelach zaplanowano dodatkowe, trzecie pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej.

Trasa tramwajowa pod sanktuarium

Drogę uzupełni nowa trasa tramwajowa poprowadzona od pętli w Kurdwanowie wzdłuż Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Część trasy zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych o długości ok. 680 m.

– Trasa Łagiewnicka to bardzo ważna inwestycja nie tylko dla Krakowa, ale też mieszkańców całej Małopolski i turystów. Będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie Łagiewnik. Dzięki niej znacznie usprawni się między innymi dojazd do tamtejszych sanktuariów, tak licznie odwiedzanych przez gości z kraju i zagranicy – podkreśla Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Finansowanie i efekty

W kwietniu 2016 r. Ministerstwo Skarbu Państwa utworzyło Polski Fundusz Rozwoju (PFR), którego zadaniem jest oferowanie instrumentów służących rozwojowy przedsiębiorstw, samorządów czy osób prywatnych.

– To właśnie dzięki temu funduszowi Kraków może obecnie realizować część trzeciej obwodnicy miasta od strony zachodniej, czyli Trasę Łagiewnicką. Dodatkowo przedsięwzięcie uzyskało współfinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, w wysokości aż 97,56 mln zł – podkreślił Marcin Korusiewicz, wiceprezes spółki Trasa Łagiewnicka.

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest dla miasta i mieszkańców niezwykle ważna. Pozwoli ona na realizowanie przejazdów pomiędzy południowymi dzielnicami, z pominięciem wąskich ulic osiedlowych. Jednocześnie zaprojektowana jest w taki sposób, że wybudowane w trakcie prac na tej arterii tunele nie podzielą miasta na dwie części, a jedynie zintegrują ją z obecną infrastrukturą poprawiając ruch pojazdów.

Koszt całej inwestycji to ponad 802 mln zł. Połowę tej kwoty pokryją środki unijne, w tym kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024