Dziewięć nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym wyjeżdża na ulice Rybnika. Koszt zakupu jednego pojazdu to ponad 1 mln zł.

Bezdymne spalanie, brak cząstek sadzy to główne zalety pojazdów marki Mercedes. Dodatkowo wyposażone są we wszystkie systemy informacji i pobierania opłat jakie są standardem w Rybniku. Wygląd zewnętrzny został również dostosowany do wymagań Rybnika (według Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta). Ładowanie autobusu zajmuje od 20 minut do 4 godzin w zależności od efektywności sprężarki na stacji doładowującej.

Autobusy, zakupione przez firmę Transgór mają 12 m długości i mogą pomieścić ponad 90 pasażerów.

– To pierwsze autobusy CNG, które na stałe będą u nas kursowały. Jest to  istotny ruch w kierunku poprawy środowiska, gdyż zanieczyszczenia emitowane przez autobusy zasilane CNG są prawie trzykrotnie mniejsze od emisji pochodzących z takich samych autobusów zasilanych olejem napędowym – mówił Łukasz Kosobucki, dyrektor Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku.

Z kolei Bartosz Mazur z rybnickiego magistratu wyjaśnia, że wprowadzenie autobusów gazowych na ulice Rybnika jest kolejnym elementem konsekwentnej ewolucji systemu transportowego. Miasto wiąże z Transgórem długoletnia umowa, w ramach której operator zobowiązany jest m.in. wymieniać tabor.

Niestety, mimo obietnicy PGNiG Obrót Detaliczny, która dotyczyła budowy stacji do tankowania na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców, dotąd nie wybudował obiektu. Zatem dopóki stacja nie powstanie w Rybniku, dziewięć autobusów CNG będzie musiało jeździć do najbliższej stacji w Tychach.

–  Za kilka tygodni wdrażamy rozwiązanie tymczasowe w postaci specjalnych butli, które pozwolą nam ładować autobusy na miejscu bez konieczności dojazdu do stacji w Tychach – informuje Antoni Mainczyk prezes Transgór.

Zakup nowych autobusów wpisuje się doskonale w politykę czystego powietrza realizowana przez Rybnik. – W kwestii ekologii nasze myślenie często jest krótkodystansowe, tu i teraz chcemy, żeby było tanio. Nie myślimy o kosztach społecznych związanych ze zdrowiem ludzi czy trwałymi zmianami klimatu. Cieszę się, że w Rybniku robimy krok do przodu związany z transportem – mówił podczas prezentacji nowych autobusów prezydent Piotr Kuczera.

 

 

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. prawie ze smiechu sie poplakalem…trasa Rybnik-Tychy 100 km w obie strony… ile km ma trasa danego autobusa po rybniku? 10 km – 20 km….?pro ekologiczne jak po zbóju, czy te autobusy na CNG dadza rade pociagnac zima?

Skomentuj