Rząd zajmie się ustawą o hałasie

Rząd zajmie się ustawą o hałasie
Bartłomiej Leśniewski
12.04.2022, o godz. 11:16
czas czytania: około 2 minut
0

Na wtorkowym posiedzeniu Rada Ministrów zajmie się dotycząca zmian przepisów regulujących dopuszczalne normy emitowanego w Polsce hałasu – informuje Centrum Informacyjne Rządu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Ochrony Środowiska pakiet zmian przyjęty ma być jako „Ustawa o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw” (potocznie: ustawa o hałasie). Ma dostosować polskie prawo do norm wyznaczonych przez  transpozycję Dyrektywy Komisji (UE) 2020/367.

Normy wyznaczy resort zdrowia

Jak ocenia Światowa Organizacja Zdrowia „długotrwały lub nadmierny hałas skutkują problemami zdrowotnymi takimi jak choroby układu krążenia, zaburzenia funkcji poznawczych u dzieci, szum w uszach i utrata słuchu. Skutkiem hałasu może być także słaba koncentracja, zwiększony poziom stresu, niższa wydajność w pracy, a także drażliwość, problemy w komunikacji z ludźmi i chroniczne zmęczenie”.

Dlatego właśnie na drodze ustawy powierzono ministrowi właściwemu do spraw zdrowia obowiązek polegający na określaniu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. „Obowiązek ten przede wszystkim pozwoli na optymalne, z medycznego punktu widzenia, ustalenie akustycznego standardu jakości środowiska, który uwzględni interes człowieka postrzegany poprzez jego zdrowie i dobrostan oraz zrównoważony rozwój” – zapewniają autorzy projektu.

Mapy hałasu

Na gruncie dyrektywy 2020/367 państwa członkowskie są zobowiązane do ustalania szkodliwych skutków hałasu rozumianych jako

* choroba niedokrwienna serca (IHD; Ischemii Heart Disease),

* znaczne uciążliwości (HA; High Annoyance),

* znaczne zaburzenia snu (HSD; High Sleep Disturbance)

– za pomocą jednej z dwóch następujących metod:

1) ryzyko względne (RR) – w przypadku choroby niedokrwiennej serca (IHD) ze względu na oddziaływanie hałasu drogowego:

2) ryzyko absolutne (AR)

– w przypadku znacznej uciążliwości (HA),

– w przypadku znacznego zaburzenia snu (HSD)

– oddzielnie ze względu na oddziaływanie hałasu drogowego, lotniczego, kolejowego.

Zastosowane, w celu obliczenia ryzyka względnego (RR), czy ryzyka absolutnego (AR), współczynniki typu dawka – skutek: uwzględniają wartości poziomu hałasu rogowego, hałasu kolejowego oraz hałasu lotniczego w środowisku, wyrażone odpowiednio wskaźnikiem hałasu LDWN i LN.

„Wymienione współczynniki ‘dawka – skutek’ następnie posłużą określeniu liczby ludności narażonej na hałas i w konsekwencji na optymalizację szeroko pojętych działań mających na celu minimalizację skutków wywoływanych oddzielnie przez hałas drogowy, kolejowy czy lotniczy” – czytamy w projekcie.

Narzędziem służącym podjęciu działań naprawczych mają być stworzone przez administracje lokalne mapy hałasu.

Centrum Informacyjne Rządu, Rządowe Centrum Legislacji

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024