W ciągu ostatnich tygodni rozbudowę ścieżek rowerowych zapowiedział samorząd m.in. z Olsztyna, Zielonej Góry, Międzyrzecza i Koszalina. Co kilka dni pojawiają się kolejne informacje o analogicznych planach następnych samorządów.

Władze Olsztyna ogłosiły w tym tygodniu przetarg na budowę nowych dróg rowerowych. Inwestycja podzielona jest na siedem zadań, które połączą już istniejące trasy. W zakres planowanej inwestycji wchodzi także budowa tzw. Łynostrady (8,5 km) od osiedla Brzeziny, przez Podgrodzie, park Centralny i Las Miejski do granic Olsztyna. Jest to  projekt, który zwyciężył w  2015 r. w olsztyńskim budżecie obywatelskim.  Jak informuje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna większość prac związanych z budową nowych ścieżek ma zakończyć się w kwietniu 2018 r., natomiast wszystkie trasy powinny być dostępne dla rowerzystów już w sierpniu przyszłego roku. Termin składania ofert mija 29 sierpnia. Budowa nowych ścieżek rowerowych ma kosztować ponad 9 mln 113 tys. zł. Zarówno  Łynostrada, jak i budowa nowych ścieżek są dofinansowane ze środków unijnych, w tym z tzw. programu łańcuchów ekomobilności.

30 mln na budowę 33 km

Również samorząd z Zielonej Góry ogłosił dwa przetargi związane z budową infrastruktury rowerowej na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zielonej Góry. Inwestycja obejmie budowę tras rowerowych m.in. w Zawadzie, Krępie, na trasie Ochla – Kiełpin – Drzonków, a także w Zatoniu. Powstaje ona w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w ramach których Zielona Góra dostanie 30 mln na budowę 33 km ścieżek dla jednośladów. Cały projekt podzielony jest na trzy części: południową, północną i centralną. Dodatkowo, każda z nich składa się z kilku odcinków. To z kolei wynika z faktu uzyskania pozwoleń na realizację zdań. Miasto podpisało już pierwszą umowę na kontynuację budowy tzw. Zielonej Strzały oraz połączenie Szosy Kisielińskiej z CRS, a być może także trasa Ochla- Kiełpin- Drzonków i kierunek na Zatonie. Prace miałyby rozpocząć się w październiku, a w przypadku Szosy na przełomie listopada i grudnia. W planowanych inwestycjach występują takie odcinki, które ingerują w tereny leśne lub ogrodzenia mieszkańców. To wymaga jednak czasu na znalezienie rozwiązań, dlatego też budowa ścieżek odbywa się sukcesywnie.

CCJ 300 x 250

Wkrótce ruszy budowa

Z kolei w Międzyrzeczu zapowiedziano, że we wrześniu ruszy budowa 600 m trasy rowerowej wzdłuż ul. Brzeskiej. Ścieżka będzie kontynuacją istniejącej już drogi rowerowej. Obecnie kończy się ona na wysokości ul. Modrzewiowej. Dodatkowy odcinek powstanie w kierunku ul. Rudnickiej w miejscowości Wysokie.

Nowa droga rowerowa będzie miała 2,5 m szerokości, a w jej obrębie powstaną dwie zatoki autobusowe z dojściami do przystanku, zjazdy do posesji, a także przejście dla pieszych ze znakiem aktywnym. Inwestycja będzie kosztowała 760 tys. zł, z czego tylko 85 tys. zł dołoży miasto Międzyrzecz. Resztę, na podstawie zawartej umowy do inwestycji dadzą samorządy: woj. lubelskiego (260 tys. zł), gminy Międzyrzec Podlaski (250 tys. zł) i powiatu bialskiego (165 tys. zł).

W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

Również samorząd z Koszalina planuje rozbudowę tras rowerowych. Obecnie na sfinalizowanie czekają przetargi na budowę dwóch inwestycji: na ul. Zwycięstwa – od ul. Traugutta do ul. Lubiatowskiej za 4 mln zł oraz w rejonie Empiku za 2,4 mln zł. Trwa sprawdzanie ofert na realizację obu inwestycji. Zostaną one, podobnie jak w Zielonej Górze, zrealizowane w ramach programu pn. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, który jest realizowany wspólnie przez samorządy Koszalin – Białogard – Kołobrzeg oraz gminy powiatów koszalińskiego, kołobrzeskiego, białogardzkiego. Przedsięwzięcie otrzyma też unijne dofinansowanie. Na odcinku od Empiku do ul. Stawisińskiego powstanie trasa rowerowa wraz z chodnikiem. Ma być połączona z przejściem pod mostem na ul.Zwycięstwa i zostanie wyprowadzona dalej – w kierunku ul. Piastowskiej. Ścieżka od ul. Traugutta w kierunku ul. Lubiatowskiej jest podzielona na trzy części. Pierwsza powstanie wraz z  chodnikiem. Obie trasy dla pieszych i dla rowerzystów będą miały po 2 m szerokości. Następnie po drugiej stronie ulicy będzie biegł drugi odcinek wspomnianej trasy, aż do stacji paliw. Trzeci odcinek o szerokości 2 m będzie biegł od stacji Tomsol do skrzyżowania ul. Zwycięstwa z ul. Lubiatowską. Poza trasą powstaną też wiaty przystankowe, mała architektura, zieleń, oznakowanie. Ponadto wyregulowane zostaną studzienki.

Kolędownik 2018 696px
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj