Zarząd Związku w stanowisku dotyczącym ustawy elektromobilności i paliwach alternatywnych zwraca uwagę, że nakłada ona na samorządy lokalne rozległe obowiązki, które nie są dostosowane do obecnych uwarunkowań ekonomicznych i społecznych. Ze względu na epidemię zarówno gminy i powiaty, jak i podmioty gospodarcze mierzą się z wieloma ograniczeniami natury finansowej i organizacyjnej.
– Wobec wielu nowych wyzwań, realizowanie wytycznych związanych z tworzeniem odpowiedniej infrastruktury w postaci punktów ładowania i zapewnieniem ekologicznego taboru, o których mówi ta ustawa, nie jest w pełni możliwe – wyjaśnia Jarosław Klimaszewski, wiceprzewodniczący Związku i prezydent Bielska-Białej, podkreślając jednocześnie, że rozwój ekologicznego transportu publicznego wciąż jest dla samorządów lokalnych priorytetem.
Śląski Związek Gmin i Powiatów za pośrednictwem działającej w jego strukturach Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej (skupiającej pracowników urzędów odpowiedzialnych za gospodarowanie energią) zebrał propozycje zmian prawnych w zakresie ustawy dotyczącej elektromobilności i paliw alternatywnych. Sugestie te dotyczą terminów, które zobowiązują samorządy lokalne i przedsiębiorstwa energetyczne do zrealizowania określonych zadań.
Odnoszą się również do większości podmiotów gospodarczych, które realizują zadania publiczne na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów oraz samorządów województw). W opinii przedstawicieli Związku terminy te jeszcze przed epidemią były zbyt krótkie, a w dobie walki ze skutkami COVID-19 stają się nierealne.
– Musimy zracjonalizować zasady wdrażania w Polsce elektromobilności. I właśnie oto apelujemy w naszym stanowisku, które skierowaliśmy do ministra klimatu oraz ministra aktywów państwowych – informuje Bożena Herbuś, przewodnicząca Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej Związku oraz Inżynier Miejski w UM Częstochowa.
Komentarze (0)