Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Śląskie. Nowy klip w kampanii antysmogowej Rybnika

Śląskie. Nowy klip w kampanii antysmogowej Rybnika
PAP
08.01.2021, o godz. 8:59
czas czytania: około 3 minut
0

Nowy klip z apelami m.in. znanych mieszkańców opublikowano w kampanii antysmogowej 140-tysięcznego Rybnika. Lokalny samorząd przypomina w nim m.in. o zbliżających się terminach wymiany starych pieców, wynikających z regionalnej uchwały antysmogowej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Jak przypomniała w czwartek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień, ze złą jakością powietrza Rybnik ma problem od lat, jednak dopiero od 2017 r. obowiązuje regionalna uchwała antysmogowa, zgodnie z którą do końca 2021 r. należy zlikwidować piece używane powyżej 10 lat. Aby przypomnieć o terminach wymiany kopciuchów, miasto m.in. od września br. rozdystrybuowało wśród mieszkańców 40 tys. ulotek.

„Ulotka trafiła do wszystkich domów jednorodzinnych na terenie Rybnika, ponieważ to emisja pyłów z kominów domów jednorodzinnych jest w główniej mierze odpowiedzialna za tzw. niską emisję. Na terenie Rybnika jest 18,5 tys. domów, z czego 14 tys. musi wymienić stare kotły” – wskazała Skupień.

Kolejnym narzędziem przypominającym o problemie jest dostępny od czwartku w mediach społecznościowych spot, w którym wystąpili: rybnicki żużlowiec Kacper Woryna, miejscowy duszpasterz akademicki Wojciech Iwanecki, przewodnicząca Rady Seniorów Stefania Forreiter, przedsiębiorczyni Magdalena Moczała i prezydent miasta Piotr Kuczera.

Hasłem spotu i całej akcji jest „Gańba”, która po śląsku oznacza „wstyd”. Prócz ulotek i filmiku od ub. roku informacje o terminach wymiany kotłów umieszczane są w gazecie samorządowej, w lokalnych rozgłośniach – emitowane apele ws. wymiany pieców. Materiały akcji znalazły się też na siedmiu bilbordach przy wjeździe do miasta i na 72 tablicach informujących zwykle o wydarzeniach kulturalnych.

Przedstawiciele miasta przypominają, że od 2015 do 2019 r. na walkę z niską emisją z kasy miejskiego samorządu wydano 100 mln zł. Miasto pozyskało 88 mln zł ze środków zewnętrznych; zapłaciło 82 mln zł za termomodernizacje budynków miejskich, a na dotacje dla mieszkańców przeznaczyło 16,3 mln zł.

W Rybniku wymieniono w tym czasie 861 starych pieców i poddano termomodernizacji 91 budynków. Na podobne inwestycje czeka jeszcze 19 miejskich budynków – szkoły, przedszkola, domy kultury, obiekty sportowe, OSP. Miasto pozyskuje też środki zewnętrzne na likwidację 2626 kopciuchów w budynkach należących do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.

Ponadto, pod koniec ub. roku miasto przystąpiło do rządowego programu Stop Smog. Rybnik zamierza objąć nim do 100 zgłoszonych, najmniej zamożnych gospodarstw domowych w prywatnych budynkach jednorodzinnych i samodzielnie przeprowadzić w nich inwestycje antysmogowe.

Działania edukacyjno-informacyjne samorządu Rybnika uzupełniają kampanię „Nie truj sąsiada”, z udziałem znanych postaci, prowadzoną od 2016 r. przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego (ZGiPSZ). Subregion zachodni to jeden z czterech subregionów woj. śląskiego, zamieszkany przez ok. 640 tys. osób. Działający na jego terenie Związek współtworzy 28 samorządów, m.in. miasta Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Żory.

Częścią prowadzonych przez Związek od 2016 r. działań antysmogowych były kolejne edycje kampanii edukacyjno-informacyjnej pod hasłem „Nie truj sąsiada”, których osią są zawieszki na klamki i żartobliwe spoty filmowe. W pierwszym spocie wystąpił m.in. Franciszek Pieczka, w drugim youtuber Rezigiusz, w trzecim Marian Dziędziel, a w ubiegłorocznym – Anna Dymna, Dariusz Gnatowski oraz członkowie Kabaretu Młodych Panów.

Miasta subregionu są zgodne, że smog jest jednym z ich największych problemów. W poprzednich sezonach grzewczych rybnicka stacja pomiarowa Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska często pokazywała najwyższe w regionie wartości stężeń pyłu zawieszonego PM10 – z rekordowymi powyżej 1000 mikrogramów na metr sześc. (dwudziestokrotne przekroczenie dobowej normy).

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smog i ochrona powietrza
css.php
Copyright © 2024