Jak poinformował Witold Trólka z biura prasowego GZM, wyniki dostępnej do 2 grudnia br. internetowej ankiety posłużą do stworzenia metropolitalnych standardów krajobrazowych, które będą mogły być wykorzystywane przez gminy członkowskie przy opracowywaniu własnych uchwał krajobrazowych.
Możliwość ustalania zasad funkcjonowania reklam
Możliwość przyjmowania uchwał krajobrazowych wprowadziła tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r. Dała ona samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych i rodzajów materiałów, z jakich mogą być wykonywane.
Uprawnia też samorządy do wprowadzania i egzekwowania kar za niestosowanie się do ich przepisów, także wobec już zamontowanych nielegalnie nośników.
Dążenie do ujednolicenia
Przedstawiciele departamentu strategii i polityki przestrzennej w urzędzie metropolitalnym mają nadzieję, że wspólnie z gminami członkowskimi oraz mieszkańcami uda się im w pewnym zakresie ujednolicić i wprowadzić modelowe rozwiązania w zakresie parametrów technicznych, zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury czy ogrodzeń.
Zastrzegają jednocześnie, że metropolitalne standardy nie będą odnosiły się do konkretnych rozwiązań w sferze obowiązków dla odbiorców. Gminy członkowskie GZM są bowiem różnorodne w zakresie ładu przestrzennego, mają zróżnicowaną specyfikę i uwarunkowania krajobrazowe.
– Będzie to zbiór rekomendacji, które będą mogły być wskazówką dla gminy i miast w dopasowaniu do indywidualnych potrzeb i założeń projektowanych konkretnych uchwał krajobrazowych – uściślił w informacji Trólka.
Ankieta GZM dot. standardów krajobrazowych jest dostępna pod adresem: gzm.lopi.io. Metropolia wypracowała już w poprzednich latach także inne standardy (o charakterze nieobligatoryjnym), np. dotyczące infrastruktury rowerowej.
Prace przygotowawcze
Na terenie GZM uchwały krajobrazowe przyjęto dotąd w 2019 r. w Sosnowcu, w 2020 r. w Tarnowskich Górach, w 2021 r. – w Mikołowie, a w tym roku – w Bytomiu.
Od kilku lat prace mające zmierzać do wprowadzenia uchwały krajobrazowej prowadzą Katowice. Na zlecenie samorządu firma PwC wykonała “prace początkowe dla przygotowania projektu uchwały reklamowej”; jednocześnie prowadzono konsultacje społeczne. Działania te trwały przez dziesięć miesięcy 2017 r.
Informacje pozyskane przez miasto na etapie prac przygotowawczych (w tym zawarte w opracowaniu PwC oraz uwagi i propozycje uczestników konsultacji) miały być materiałem wyjściowym do opracowania projektu uchwały. Projekt ten miał podlegać dalszym konsultacjom. Przewidziano m.in. opracowanie prognozy finansowej dot. przewidywanych kosztów wprowadzenia regulacji.
W kwietniu tego roku katowickim radnym magistrat przekazał założenia do projektu uchwały krajobrazowej. Uwzględniają one wyniki konsultacji społecznych oraz efekty pracy zespołu roboczego i zespołu ds. estetyki przestrzeni miasta Katowice. Wiosną br. miasto sygnalizowało, że w tym roku planowane jest przeprowadzenie procedury formalno-prawnej związanej ze sporządzaniem uchwały.
Komentarze (0)